Se alle arrangementer

Foreningskonsulent Claus Jørn Jensen om elevudveksling. Derefter generalforsamling

Foreningskonsulent Claus Jørn Jensen fortæller om elevudvekslingen mellem Danmark og Sydslesvig.

Derefter generalforsamling

Claus Jørn Jensen vil fortælle om ”Elevudvekslingen” mellem de danske skoler i Sydslesvig og skoler i Danmark. Det er en begivenhed, der nu har kørt i godt 10 år, og været tænkt som et supplement til den ”gamle” ordning med sommerferierejser. Det har dog vist sig at blive en stor succes og har faktisk også medført, at mange elever mødes på andre tidspunkter af året. En af de mere pudsige ting var, at da der forrige gang var krise i den danske folkeskole og lærerne blev lockoutet, kontaktede en del af de elever, der havde været på udveksling, ”deres” skole i Sydslesvig. De ville nemlig gerne gå i skole der, når de nu ikke kunne gå i skole i Danmark...

I løbet af de mange år, hvor arrangementet har kørt, er der kommet mange elever igennem systemet. Mange har været afsted flere gange. En dreng fra Skjern har været afsted 4 gange og på 4 forskellige skoler i Sydslesvig. Da han så skulle på efterskole, valgte han den tyske efterskole i Tinglev. Man kan virkelig sige at denne uge mand har fået grænselandet under huden.

En af de store udfordringer ved denne form for udveksling er, at mange af eleverne fra Sydslesvig melder sig allerede når de går i 4 klasse. Hvorimod mange elever i Danmark først melder sig, når de går i 7. eller 8. klasse. Det giver selvfølgelig nogle udfordringer, når der skal matches. Heldigvis sidder der nogle meget dygtige mennesker på Skoleforeningens Rejsekontor, som har fingeren på pulsen hele tiden. Der sidder også mange engagerede lærere på de enkelte skoler i Sydslesvig. Disse kan hurtigt gå ud og ”prikke” enkelte elever på skulderen, så de melder sig.

Der er ingen tvivl om at denne form for kontakt mellem Danmark og Sydslesvig er kommet for at blive. Der arbejdes hele tiden med at udvikle nye former for møder. Et af de næste tiltag er, at danske og sydslesvigske skoler tager sammen på lejrskole.

Yderligere historier kan findes på: http://feriebarn.dk/andres-erfaringer.

Derudover vil en af Grænseforeningens nyansatte konsulenter deltage, og fortælle om hvordan de vil styrke lokalafdelingernes arbejde.

Aftenen afsluttes med Generalforsamling med dagsorden ifølge vedtægterne.