Se alle arrangementer

Bustur med besøg i det østlige Skåne - AFLYST

Turen er desværre aflyst på grund af for få tilmeldinger.

Sidste år måtte vi aflyse turen, men nu gennemfører vi besøget i det østlige Skåne. Vores kendte guide fra flere ture i vort østlige grænseland, Ingrid Dora Jarnbjer, tager os med på en rejse til Ravlunde Kirke, hvor man kan se en interessant tekst på væggen - en skrækkelig historie, som Ingrid fortæller mere om. Herefter kører vi til Haväng, hvor der er en meget fin stendysse, anlagt i bondestenalderen for 5000-6000 år siden. Herfra videre til den såkaldte kongegrav i Kivik, som er en meget stor Røse fra bronzealderen. Efter frokost kører vi til Sankt Olof i byen af samme navn. Her er en speciel kirke med tre gamle altre fra 13-1400-tallet samt en fin altertavle, også fra 1400 tallet. Herfra går turen til Hallebergs Stenar i Heinge, lidt nord for Löverstad. Det er en samling sten, som landmand Niels Nielsson huggede i 1800-tallet med både billeder og tekst. Sidst kører vi til Everlöv Kirke fra 1100-tallet med fantastiske kalkmalerier fra 1500-tallet. Bl.a. med billeder af Matthæus og Markus med briller på! Billederne er malet af Everlövmesteren, der også har malet en række andre skånske kirker.

Vi tager færgen tilbage fra Helsingborg mellem 18 og 19.