Se alle arrangementer

Udflugt til FLUGT-museet og Filsø

Heldagsudflugt med spændende oplevelser i det vestjyske.

Flugt-museet

Flugt-museets arkitektur

R, Hjortshøj Flugt-museet

Onsdag d. 11. september 2024 skal vi besøge det ret nye Flugt-museum i Oksbøl.

Museet er opbygget ved den store flygtningelejr for tyskere, der var på stedet umiddelbart efter 2. verdenskrig og var den største i Danmark. Der er ikke mange rester af den oprindelige lejr bortset fra infirmeriet, der er integreret i de nye museumsbygninger, og en enkelt barak. Der er en stor kirkegård i nær tilknytning, der vidner om det store omfang af flygtningeproblemet efter 1945 med 1796 gravsten med både børn og voksnes navne samt ukendte.

Selve museet er lavet i nye, fint tilpassede bygninger af arkitekten Bjarke Ingels´ tegnestue. Indholdet i museet er den lokale historie og flygtningeproblematikken siden 1945 i verden med fokus på forskellige situationer, hvor flygtninge kom til Danmark, og hvordan de blev modtaget her.

Vi får ved ankomst en ½ times introduktion og bliver så sluppet løs med audioguides.

Fra museet kører vi til Henne Stationsby Kro, hvor der serveres en 2-retters middag. (Drikkevarer for egen regning).

Derfra kører vi til Filsø, som har været afvandet, men nu er blevet genskabt som sø, og hvor der er et lille besøgscenter. En guide vil tage imod os her. Filsø var et mål for bl.a. fuglemaleren Johannes Larsen, Kerteminde, hvor han fik nedfældet sine indtryk af de mange forskellige fuglearter.

Praktisk:

Afgang fra Nyborg, Toldbodgade kl. 7.30, fra Odense ved parkeringspladsen Odense Syd ved letbanen (tæt ved Nyt OUH) kl. 8.00, samt rastepladsen ved Staurby Skov (Middelfart) kl. 8.30

Der indtages kaffe/te med et rundstykke ved Harte-rastepladsen.

På hjemvejen er der også kaffe/te med buskringle.

Hjemkomst forventes i Nyborg ved 19-tiden.

Pris for bustur, entre, middag (excl. drikkevarer), kaffe: For medlemmer 600 kr., for ikke-medlemmer 700 kr. Betaling ved tilmelding via nemtilmeld - senest tirsdag, d. 3.september