Se alle arrangementer

”Det lyder som et eventyr”

– Sange og sangtradition i Sønderjylland

ved Museumsinspektør Elsemarie Dam-Jensen, Museum Sønderjylland

Elsemarie Dam-Jensen

Mandag den 4. april 2022 kl 19:30 i Hørsholm sognegård, Barakstien 2 (indgang fra Hørsholm Ridebane), 2970 Hørsholm

Foredraget handler om sangens historie og rolle i Sønderjylland fra 1848 og op mod i dag. Hvordan sangtraditionen i slutningen af 1800-tallet udviklede sig i foreninger, forsamlingshuse og private hjem, hjulpet på vej af Den blaa Sangbog, som fik stor betydning i Sønderjylland fra o. 1870 og til o. 1945. Sangbogen var elsket af de dansksindede sønderjyder og tilsvarende forhadt af de tyske myndigheder, der på alle måder prøvede at chikanere fællessangen i den danske befolkningsdel, fordi man fra myndighedernes side forstod sangens betydning og evne til at skabe fællesskab. Sangens rolle i forbindelse med afstemningen og Genforeningstiden i Sønderjylland omtales også, og til slut fortælles om sangtraditionen i tiden efter 1920, hvor Højskolesangbogen langsomt men sikkert vandt indpas i Sønderjylland.