Se alle arrangementer

Genforeningssommer i Grænselandet 17.-20.juli 2020

Destination: Husum, Flensborg, Slesvig, Højer Dige, Genforeningsmuseet, Glücksborg, Dannevirke, Friedrichstadt og Krokusblomstring

Arrangeret af Historiske Rejser

I 1864 forhandlede man i London efter Danmarks nederlag ved Dybbøl om hvor grænsen skulle drages og hvad konsekvensen af den overlegne prøjsiske sejr skulle være. Dronning Victoria af det Britiske Imperium spurgte nysgerrigt Lord Palmerston om han ikke kunne forklare det Slesvig-Holstenske problem lidt overordnet. Palmerston forklarede til dronningen at kun 3 personer havde den evne; den ene var prinsegemalen, han var uheldigvis død, den anden var en prøjsisk professor, men han var imidlertid blevet sindssyg og den tredje var ham selv. Palmerston måtte dog tilkendegive overfor dronningen at han havde glemt den egentlige konflikt. Sådan forholder det sig imidlertid ikke på denne tur. Vi har kyndig guide med i form af Anders Bager Eriksen, der har beskæftiget meget med krigene og delingen og Slesvig og derudover har vi tilrettelagt en rejse, hvor vi ydermere besøger en lang række interessante steder der vil belyse konflikten. Anders Bager Eriksen er uddannet Historiker og ejer af selskabet Historiske Rejser.

1.dag: Bøjden – Fynshav: Sønderborg Slot og Museumscenter Dybbøl

Vi starter dagen med opsamling i Harndrup, Odense samt Svendborg hvorefter vi kører til Bøjden af den smukke landevej mellem Svendborg og Faaborg. Vi nyder sejlturen til Als og dermed landsdelen der fra 1864-1920 var under tysk herredømme. På Als starter vi med at køre forbi Augustenborg, hvor hertugerne af Nør huserede – Hertugerne der stillede krav om et selvstændigt og uafhængigt Slesvig-Holsten og som stod i opposition til Danmark. Der er frokostpakker med som vi får udleveret fra bussen. Vores første besøg denne dag er Sønderborg Slot, hvor vi ser de spændende udstillinger om områdets omskiftelige historie – placeret i spændrummet mellem dansk og tysk historie. Vi hører om Christian II, III – Slesvigs guldalder og ikke mindst krigene: Treårskrigen og 1864 samt Genforeningen i 1920. Derefter fortsætter vi den korte tur til Historiecenter Dybbøl, hvor vi får en grundig indførelse i det danske Waterloo, hvor vi tabte krigen der betød at vi måtte afstå de to hertugdømmer. Efter rundvisningen kører vi den smukke vej over Egernsund og Wassersleben igennem Flensborg og derefter på tværs til Husum, hvor vi bor det dejlige hotel Altes Gymnasium.

2.dag: Husum og Friedrichstadt

Vi starter dagen med at gå en byrundtur i Husum. Her ser vi den intime og hyggelige lille havn, markedspladsen med Tine-Figuren og den flotte Vor Frue Kirke der har form som et fyrtårn samt de mange hyggelige gader hvor der konstant henvises til Husums mest kendte bysbarn Theodor Storm, der før 1864 var en af de største kritikere af det danske styre. Vi ankommer til slottet i Husum, som vi præsenteres for, hvor der udover slottet er muligt at se det berømte dukkemuseum med Pole Poppenspäler – en af Theodor Storms kendte karakterer.Først på eftermiddagen kører vi den korte tur til den charmerende kanalby Friedrichstadt, hvor der venter os en kanalrundfart og fritid i byen der blev opført hvor floderne Trenen og Ejderen løber sammen i marsken og som bød forfulgte religiøse mindretal velkommen, der kom særligt mange fra Holland og de bragte deres kundskaber indenfor kanalbyggeri med sig.Sidst på eftermiddagen kører vi til Roter Haubarg, storgården der ligger smukt placeret på en Varf  i marsken og som har mange sagn og legender om djævlen og vinduer. Vi indtager  vores aftensmad inden vi kører retur til Husum.

3.dag: Dannevirke, Slesvig, Glücksborg Slot og Flensborg

Vi starter dagen med at køre til Dannevirke hvor vi har fulgt forsvarsværkets forløb, dets oprindelige formål har været at hindre en sydlig fjende at trænge op i Jylland. Siden udvidede Valdemarerne forsvarsvolden og igen i 1864 forsøgte man at gøre Dannevirke til Danmarks forsvar mod syd. Stedet er idag optaget på UNESCO´s verdenskulturarvsliste. Vi fortsætter derefter en tur indtil Slesvig, hvor der bliver tid til at se Domkirken og gå en tur over det hyggelige Holm i en udvidet frokostpause.Om eftermiddagen fortsætter vi den smukke tur langs Slien og op over halvøen Angel til Glücksborg, hvor det smukke slot ligger, der i 1863 blev stamslot for de danske konger, hvilket slottet har været helt op til idag. Vi skal høre om denne historie og i særdeleshed om Christian IX. der kort efter han blev konge i 1863 mistede området til tyskerne. Efter vores rundtur kører vi langs fjorden til Flensborg, hvor vi ser den smukke by ved fjorden – den mest danske by syd for grænsen. Rejselederen viser jer blandt andet Isted-løven og de hyggelige gader igennem byen. Der er tid til at handle og at spise aftensmad i Flensborg. Efter maden kører vi hjem via den historiske rute med slagmarkerne i Sankelmark og Isted til Husum.

4.dag: Husum, Emil Nolde, Frokost ved Højer Dige, Genforeningsmuseum og Skamlingsbanken

Vi forlader Husum ved at køre op igennem det smukke marsklandskab nord for Husum med kørsel ud over Schlüttsiel med udsigtspunktet over Halligerne; Langenæs og Hooge. Vi besøger den dansk-tyske kunstner Emil Noldes hjem i Seebüll. Nolde var en sammensat person, der boede i marsken men havde både dansk og tysk i sig – som mange i området – samtidig med var hans kunst ulovlig under nazismen, mens han selv nærede sympatier for selvsamme. Hans atelier ligger fantastisk smukt i marsken, vi fortsætter over grænsen og til det fremskudte dige ved Højer – hvor vi skal spise frokost på Hohenwarte, praktisk talt direkte ved det smukke dige.Vi fortsætter derefter op igennem Sønderjylland af landevej, hvor vi kører over Møgeltønder, Tønder og derefter på tværs over Haderslev – og den ekstra lille men smukke omvej over Hejlsminde til Genforeningsmuseet, hvor vi får historien om hvad der skete 15.juni 1920 med Kong Christian X. og den hvide hest. Vi slutter af med at køre til Samlingsbanken, hvor vi vil synge et par sange fra højskolesangbogen på Slesvigs højeste punkt, hvor traditionen har været at mødes siden 1843 og frem til idag.

Læs mere om turen her