Se alle arrangementer

Den skandinaviske drøm

Foredrag ved historiker og forfatter, dr. phil.  Jes Fabricius Møller om skandinavismens vision og virkning.

Var og er den skandinaviske fællesskabstanke fra 1800-tallet urealistisk?                                                                                              Det er den ikke ifølge aftenens foredragsholder, som skriver:

I mere end 200 år har drømmen om et forenet Skandinavien været en levende del af det politiske og kulturelle liv. Drømmen er aldrig blevet virkeliggjort, snarere tværtimod. I begyndelsen af det 19. århundrede var der to stater i det nuværende Norden. Nu er der fem, plus det løse.

Ikke desto mindre er historien og den nutidige virkelighed fuld af vidnesbyrd om, at drømmen har haft meget konkrete virkninger, der binder de nordiske lande sammen.

------

Mange vil kende Jes Fabricius Møllers livlige formidling fra TV´s historiske kommentarer til royale begivenheder.

Mødet holdes i samarbejde med Foreningen Norden Viborg og Historisk Samfund Viborg.