Folkefest i Jelling 2020

”Grænser og national identitet før, nu og i fremtiden" bliver overskriften når Folkefesten i Jelling afholdes 24. – 25. april 2020

Folkefesten i Jellings logo

Jelling er mest kendt for Jellingestenene. I 2020 afholdes Folkefesten i Jelling i anledning af Genforeningen.

Foto: Folkefesten i Jelling

”Grænser og national identitet før, nu og i fremtiden” bliver overskriften når Folkefesten i Jelling afholdes 24. – 25. april 2020. Folkefesten bliver en nyfortolkning af de folkefester, der var populære både før og efter Genforeningen i 1920. Særligt børn og unge er i fokus og inviteres til at give deres bud på, hvilken betydning grænse vil få for vores fremtidige identitet.

Der vil bl.a. være debatarrangementer, masser af musik for børn og for voksne, fællessang, Sigurd Barrett spiller og fortæller om Genforeningen, sport og ridning, dilemmaspil og dramatiseringer for børn og unge, Christian 10. til hest, fortællinger og udstillinger mm. Der kan købes genforeningsmad og genforeningsøl.

Arrangører er Grænseforeningen kreds 20, HistorieLab og UCL Jelling, Kongernes Jelling, Jelling Musikfestival, Jelling Lokalhistoriske Arkiv, VejleMuseerne, Brandbjerg Højskole og Vejle Kommune. Folkefesten afholdes med støtte fra Kulturministeriet og Folketingets pulje til Genforeningsjubilæet 2020, Region Syddanmarks Kulturpulje, Sparekassen Jellings Fond, Nordea Fonden, Foreningen Plan Danmark, Grænseforeningen og Vejle Kommune.