Mindretalsunge på højskole i grænselandet

Unge med relation til eller interesse for mindretal inviteres på højskole i det dansk-tyske grænseland i anledning af Genforeningen 2020.

Deltagere ved et Minority Lab i Transylvanien, Rumænien, i forbindelse med Minority Changemaker Programme

Mindretalsunge fra hele Europa mødes på Jaruplund Højskole i 2020. Her er nogle af dem samlet i Palace of Culture i Targu Mures, Rumænien, i 2019.

Foto: Bereczki Zsolt

Fra den 28. marts til 28. juni 2020 samles europæiske unge i det dansk-tyske grænseland på Jaruplund Højskole på et 13 ugers langt højskolekursus, Minority Changemaker Programme. Højskolekurset er blevet til i et samarbejde mellem Grænseforeningen, Syddansk Universitet og den europæiske mindretalsorganisation Youth of European Nationalities (YEN).

Kurset giver ECTS- point og giver unge europæere indsigt i mindretalsspørgsmål som en vej til at skabe et stærkere Europa. Unge danskere fra unge til 18 til 30 år kan stadig nå at tilmelde sig kurset, der koster 500 euro, dvs. 3.800 kr., inkl. studietur til Polen, deltagelse i Folkemødet på Bornholm og Roskilde Festival. Interesserede kan henvende sig til projektleder Jens Horstmann, Grænseforeningen, jh@graenseforeningen.dk.