Konkurrence: Besøg en genforeningssten og vind flotte præmier

KONKURRENCE: Tag en selfie af dig selv eller et billede af venner og familie ved en af Danmarks 650 genforeningssten og -mindesmærker, og deltag i en konkurrence om et gavekort til en cykel på 5.000 kr. og en række andre lækre præmier.

Besøg en genforeningssten, og deltag i konkurrencen om bl.a. et gavekort på 5.000 kr. til en cykel og koncertbilletter til Sigurd Barrett.

Foto af højskolesangbog: Janne Bavnhøj

Når du er på tur i det danske sommerland, kan det være oplagt at besøge steder, der har historiens vingesus over sig. Så hvorfor ikke besøge de 650 genforeningssten og -mindesmærker, der ligger spredt ud over hele Danmark? I år udgør disse monumenter en central del af fejringen af 100-året for Sønderjyllands genforening med Danmark. Og ligesom i deres samtid står genforeningsstenene stadig som symboler på Genforeningens betydning for fællesskabet mellem mennesker i Danmark.

Ud over oplevelsen får du mulighed for at deltage i en konkurrence og vinde en af følgende præmier:

Hovedpræmie

Et gavekort til en cykel på 5.000 kr. Gavekortet gives til en forhandler i nærheden af vinderen, sponsoreret af Grænseforeningen.

Andre flotte præmier

3 x 4 Koncertbilletter til fortællekoncert med Sigurd Barrett 'Sigurd fortæller om Genforeningen' nær dig, sponsoreret af Sigurd Barrett.

1 x genforeningsfodboldtrøje fra SønderjyskE og hummel, sponsoreret af SønderjyskE.

5 x 1 højskolesangbog i ny udgave (udkommer november 2020), sponsoreret af Højskolerne.

1 x gaveæske fra Carstensens Tehandel, sponsoreret af Carstensens Tehandel.

1 x den populære plakat ”Æ sproch” med 25 af de mest kendte og elskede sønderjyske ord og en handy mulepose fra Mutmut, sponsoreret af Mutmut.

5 x 1 bogen ”Grænsen, folket og staten” af Axel Johnsen, sponsoreret af Grænseforeningen

5 x 1 bogen "Sigurd fortæller om Genforeningen", sponsoreret af Sigurd Barrett

10 x 1 quizspillet ”Lige til grænsen” om alverdens grænser, sponsoreret af Grænseforeningen.

Sådan deltager du i konkurrencen

- Tag en selfie af dig selv, din familie eller venner ved en genforeningssten eller et mindesmærke.

- Del billedet på Facebook og/eller Instagram med hashtagget #genforenditfællesskab.

Tag gerne @Graenseforeningen – det er dog ikke et krav. Der bliver trukket lod den 14. august. Vinderne vil blive kontaktet af Grænseforeningen på det sociale medie, de har lagt billedet op på. Præmierne sendes med posten.

Find vej

Det er nemt at finde vej til de mange genforeningssten og -mindesmærker på www.genforeningssten.dk.

De ca. 650 genforeningssten og -mindesmærker, der blev rejst efter 1920 i glæde over Genforeningen, er blevet fredet af Kulturministeriet.