Informationer vedrørende coronavirus

Her på siden finder du links til gode råd om foreningsdrift i den aktuelle situation med coronavirus i Danmark. Siden er senest opdateret den 1. februar 2021.

Den seneste ændring af forsamlingsreglerne til max. 5 personer, gælder nu også generalforsamlinger. Fra 6. januar 2021 kl. 12 er forsamlingsbekendtgørelsen ændret, så der ikke længere er en særregel for siddende forsamlinger. Forsamlingsbekendtgørelsen gælder p.t.frem til og med den 28. februar 2021.

Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS), som Grænseforeningen er medlem af, har en række anbefalinger til sine medlemsorganisationer vedrørende coronavirus. Her findes også information om kompensation og eksempler på aktiviteter under en nedlukning.

Center for Frivilligt Socialt Arbejde har på sin hjemmeside bl.a. vejledninger om foreningsdrift, generalforsamlinger og årsregnskab under coronavirus.

DGI skriver på sin hjemmeside om jura og økonomi vedrørende aflyste/udskudte arrangementer og om generalforsamlinger i en coronatid. Her er også information om håndtering af en positiv coronatest i foreningen, inspiration til digitale møder, og en guide til at komme i gang med livestreaming.

Kulturministeriets hjemmeside opdateres løbende med retningslinjer for kulturlivet.

Se også PowerPoint, der er udarbejdet af Grænseforeningens lokalforeningskonsulenter, og som blev præsenteret på lokalforeningsmøderne i efteråret 2020.