Skabelon for nye programmer

Her kan I læse, hvordan I skal udfylde jeres nye lokalforeningsprogram. I kan også downloade en manual samt en skabelon, som I kan skrive direkte i.

Manual

Sådan ser manualen ud for de nye lokalforeningsprogrammer. Det er muligt at downloade manualen længere nede på denne side.

Som det er blevet omtalt på lokalforeningsmøderne i foråret 2020, vil sekretariatet gerne effektivisere arbejdsgangen og styrke kvaliteten af de lokalforeningsprogrammer, som sendes ud til medlemmer. Derfor ændres proceduren med virkning for udsendelser i 2021, hvor lokalforeninger kan vælge at få udsendt program en eller to gange ud af tre muligheder i løbet af et år. De tre udsendelser sker umiddelbart før jul (deadline 1. oktober), umiddelbart før sommerferien (deadline 1. april) og ca. 1. oktober (deadline 15. august). Med deadline menes dato, hvor tekster og billeder skal være indsendt til Flemming på fh@graenseforeningen.dk.

Der er således deadline 1. oktober for programmer, som dækker 1. halvår eller evt. hele kalenderåret 2021, og som vi udsender umiddelbart før jul.

Programmerne har B5 format (17,5 x 25,0 cm) og trykkes på 170 g silk papir, som er af høj kvalitet. Antal sider afhænger af programmets omfang. Hvis I præsenterer et årsprogram (eller et kredsprogram) med 8-9 arrangementer, vil der være 8 sider til rådighed (forside, tre dobbeltsider og en bagside) og max. 6 billeder plus et forsidefoto, som genbruges i senere programmer. Jeg har vedhæftet et eksempel fra Tønder Amts Grænseforening. Er der tale om et halvårsprogram med 4-5 arrangementer må man nøjes med 4 sider (forside, dobbeltside og bagside) samt lidt færre billeder.

Især billeder kan være en udfordring. I skal sikre jer at have ophavsret til de billeder, I bruger. Vi er ifølge ophavsretsloven forpligtet til at kreditere fotografen ved at skrive hans eller hendes navn ved billedet. Endvidere er det vigtigt at billedet har den nødvendige opløsning, hvilket også forklares i vedhæftede.

Skriv kun det mest nødvendige i programteksten. Se de to vedhæftede dokumenter: ”Sådan udfylder I jeres nye lokalforeningsprogram” med uddybende forklaringer og dokumentskabelonen, som I bedes skrive jeres tekst ind i og sende til Flemming.

Husk at jeres tekst overføres til Magasinet Grænsen og til hjemmesiden. Når jeres program er lagt på hjemmesiden, kan I tilføje yderligere tekst. Bemærk, at andre kopierer jeres program til andre hjemmesider, f.eks. www.genforeningen2020.dk. Det er derfor vigtigt, at jeres program på hjemmesiden altid er ajourført, og at evt. aflysninger også fremgår. Giv lokalforeningskonsulenterne besked, hvis I ønsker, vi skal ændre noget på hjemmesiden.