Sådan uploader I jeres arrangementer ét sted
I en ny vejledning gennemgås det, hvordan den nye proces for lokalforeningsprogrammer fungerer. For de fleste vil det være velkendt stof.
Screenshot af arrangementside på Grænseforeningens hjemmeside.
Foto: Screenshot
Grænseforeningens lokalforeninger arrangerer hvert år ture, foredrag og sangaftener m.m., der samles i et program, som udsendes med posten til alle lokale medlemmer.
Tidligere har processen for programmerne været tilrettelagt, så lokalforeningerne skulle levere et stykke arbejde ad flere omgange.
Men når der fremover skal udarbejdes programmer, så er processen forenklet. Vi begynder frem mod 1. maj 2024, hvor der er deadline på de næste programmer.
Nu skal lokalforeningerne kun gøre én ting – nemlig at uploade deres arrangementer og tilhørende billeder til Grænseforeningens hjemmeside.
Se vejledning her:
Dermed kommer programmet på hjemmesiden. Og herefter sørger Grænseforeningens sekretariat så for, at et program bliver udformet og trykt. Sædvanen tro får lokalforeningerne undervejs en udgave af det trykte program til korrektur og godkender opsætning.
Sekretariatet sørger også for at aktiviteterne bliver indrykket i magasinet Grænsen.
Hvordan det skal gøres, har sekretariatet samlet i en ny vejledning, der for de fleste vil indeholde meget kendt stof.
Det, der er nyt for alle, er, at der skal uploades en kort beskrivelse (programtekst) og lang beskrivelse (hjemmesidetekst). Hvad det så drejer sig om helt konkret, kan du blive klogere på i vejledningen.
Nyt er også, at lokalforeningerne får adgang til en billedbank, hvor sekretariatet har samlet en række billeder, der kan matche mange foredrag eller arrangementer. Billederne har en passende opløsning, og der er ikke rettighedsproblemener ved at bruge dem.
Nedenfor er en række svar på spørgsmål, som sekretariatet løbende har modtaget.
-
Betyder den nye proces, at jeg ikke længere vil modtage et trykt program?
Nej. Den nye proces får ingen betydning for, om der havner et trykt lokalforeningsprogram i din postkasse. Den nye proces får derimod betydning for, hvordan det trykte program bliver lavet. Det bliver nemmere, i og med lokalforeningerne nu kun skal uploade arrangementer og tilhørende billeder et sted – så klarer sekretariatet resten.
-
Hvad er forskellen på kort beskrivelse og lang beskrivelse?
Der er flere forskelle. Hvis du læser vejledningen, får du hele historien, men kort fortalt kan det forklares på følgende måde:
Kort beskrivelse = tekst til lokalforeningsprogrammerne og magasinet Grænsen. Teksten vises IKKE på hjemmesiden. Teksten må maksimalt fylde 400 anslag med mellemrum
Lang beskrivelse = tekst til hjemmesiden. Teksten bruges IKKE til lokalforeningsprogrammerne eller magasinet Grænsen. Der er ingen begrænsning i mængden af tekst
-
Hvor kan jeg finde den nye billedbank?
Den nye billedbank findes her:
https://www.dropbox.com/scl/fo/fqgybsd6cj09vznnaelog/h?rlkey=zx0letqp3xpu8uxehuyvn1t49&dl=0
Linket kan også findes i den nye vejledning.
-
Hvem har egentlig et login for min lokalforening?
I udgangspunktet er det lokalformanden eller et medlem af lokalforeningsbestyrelsen. Er du i tvivl, kan du kontakte kommunikationskonsulent Alexander Leicht Rygaard på alr@graenseforeningen.dk.