Lyt til magasinet Grænsen

Her kan du lytte til udvalgte artikler fra magasinet Grænsen

Nu kan du lytte til artikler fra magasinet Grænsen

Lyt til artikler fra magasinet Grænsen, der beskæftiger sig med emner inden for mindretal, sprog og kultur.

Foto: Pixnio

Magasinet Grænsen nr. 1, februar 2021

Tema: Tysk som kirkesprog i Danmark

2021/1 - "Det er absurd at være overvåget i forkyndelsen"

INTERVIEW Christa Hansen er tysk sognepræst i Haderslev og rystet over regeringens bebudede lovforslag om oversættelse af prædikener på andre sprog end dansk, der også vil ramme de tyske menigheder i Sønderjylland. Magasinet Grænsen har besøgt den tyske menighed i Hertug Hans Kirke i Haderslev.

2021/1 - Guds ord på tysk er under pres

BAGGRUND Regeringen er på vej med et lovforslag, der vil skabe åbenhed om prædikener på andre sprog end dansk. Formålet er at ramme radikale hadprædikanter. Men forslaget vil også ramme andre trossamfund, herunder det tyske mindretal i Sønderjylland, der siden Genforeningen i 1920 har haft ret til at holde gudstjeneste på tysk, og Skt. Petri Kirke i København, der kan føre samme ret tilbage til 1500-tallet. Regeringens planer bliver mødt af massiv kritik.

2021/1 - Nyt Danevirke Museum vil tiltrække flere danskere

Sydslesvigsk Forening (SSF) har fået 73 millioner kr. til at bygge et nyt, moderne museum ved det historiske voldanlæg Danevirke.