Forslag til ny bankløsning

Flere lokalforeninger har på dialogmøder med sekretariatet påpeget, at bankernes krav til dokumentation og opkrævning af høje gebyrer kan være svære at håndtere. Sekretariatet er derfor gået videre med at afdække udfordringerne og finde løsninger, der virker på et landsdækkende niveau. Det blev også nævnt på lokalforeningsmødet i Middelfart den 7. oktober.

Lokalforeningsmødet i Middelfart den 7. oktober havde deltagelse af 96 medlemmer.

Lokalforeningsmødet i Middelfart den 7. oktober havde deltagelse af 96 medlemmer.

Foto: Grænseforeningen

Sekretariatet har gennemført en mindre rundspørge hos kasserere og formænd i lokalforeningerne. 17 lokalforeninger har svaret. Konklusionen er dog ikke entydig.

Der blev stillet fire spørgsmål:

  • Oplever I, at bankerne stiller meget omfattende krav til kontrol og dokumentation?
  • Oplever I, at bankerne afviser jer som kunder eller stiller særlige krav?
  • Bliver I opkrævet gebyrer, der er urimeligt høje i forhold til indestående og årlige bevægelser?
  • Hvilke vilkår gælder for jeres konti?

Sammenfatning af svarene: 

  • De lokalforeninger, der bruger Danske Bank bliver behandlet godtog betaler pt. 300 kr. i gebyrer, de oplever ikke unødigt kontrol etc. 
  • Danske Bank har informeret flere lokalforeninger om, at vilkårene ændres, så der fremover skal betales et gebyr på 950 kr. om året og 500 kr. ved ændring af fuldmagter. 
  • Desuden ændrer Danske Bank de almindelige forretningsbetingelser fra forbrugere til erhverv, hvilket vil stille lokalforeningerne ringere.
  • Nogle lokalforeninger gør brug af andre lokale pengeinstitutter, hvor gebyrerne er acceptable, men der stilles i nogle tilfælde krav om, at en eller flere i lokalforeningsbestyrelsen selv skal have konto i banken. 
  • Enkelte betaler op mod 2000 kr. i gebyr om året for at have deres konto i banken. 
  • En lokalforening gør brug af en personlig konto velvidende, at dette langt fra er uproblematisk.

Fælles udfordringer

Ved siden af de enkelte lokalforeningers udfordringer, oplever sekretariatet, en yderligere problematik i betjeningen af lokalforeningernes selvstændige bankløsninger

Ved i dødsfald i lokalforeningsbestyrelser er det ganske vanskeligt at få lukket konti og realiseret indestående, da banker kræver fuldmagter fra de bestyrelsesmedlemmer, som netop ikke er mere. 

Senest har dette også betydet, at en lokalforenings penge er fastlåst i skifteretten, fordi det ikke umiddelbart er synligt, om der er tale om afdødes penge eller lokalforeningens. Sekretariatet bistår i denne proces, men et godt resultat er tvivlsomt. 

Løsninger på bank-udfordringen

Der er tre muligheder fremadrettet, som foldes ud nedenfor. De tre muligheder er:

  1. At det forbliver som nu (hvor landsorganisationen kun kan hjælpe som depotindehaver).
  2. Landsorganisationens sekretariat er indgang til bank, dvs. en fælles løsning, hvor kassérarbejdet bliver i lokalforeningerne.
  3. Landsorganisationen er indgang til bank og hjælper med en del af kassérarbejdet.

1. Som nu (hvor landsorganisationen kun kan hjælpe som depotindehaver)

Hver enkelt lokalforening vælger sin egen bank og har individuelle løsninger og derfor individuelle priser og individuelle betingelser. 

Der er enkelte lokalforeninger, der allerede i dag har deponeret et beløb vedlandsorganisationen. Dette erstatter ikke, at lokalforeningen selv skal have en bankkonto. 

Alle lokalforeninger kan også fremadrettet gøre brug af at deponere et beløb. Det indbefatter:

  • Der er overført et beløb fra lokalforeningen til landsorganisationen, som har bogført beløbet på en mellemregning med lokalforeningen. 
  • I løbet af året kan lokalforeningen sende en mail til adm@graenseforeningen.dk med en anmodning om overførsel af et beløb. I mailen skal der angives hvilket registrerings- og kontonummer beløbet skal overføres til.
  • Hvis lokalforeningen ønsker det, kan den anmode om at kontingentafregningen overføres til mellemregningen.
  • Når lokalforeningen skal udarbejde årsregnskab, kan den fremsende en mail til adm@graenseforeningen.dk og anmode om et kontoudtog for mellemregningen.
  • Løsningen er gratis for lokalforeningerne. 
2. Landsorganisationen er bank

En anden mulighed er, at Landsforeningen fungerer som indgang til fælles bank for de lokalforeninger, som ønsker det. 

Lokalforeningerne:

  • vil skulle være kunde i Danske Bank.
  • vil hver især kunne tilgå deres egen konto via en netbank-løsning.
  • vil modtage et MasterCard eller et Visa/Dankort og kan såvel hæve og betale med dette. 
  • kan selv at betale leverandørfakturaerne. 

Betingelser er:

  • Ved oprettelse skal lokalforeningen give fuldmagt til sekretariatet, så sekretariatet får adgang til lokalforeningernes konti og kan bistå lokalforeninger. Herunder når bestyrelsesmedlemmer går bort eller i ekstraordinære situationer kan hjælpe med at betale leverandørfakturaer og udlæg (hvis lokalforeningen sender udlæg og leverandørfakturaer i PDF-format til Grænseforeningens mail).  

Prisen for lokalforeningerne hver især er:

  • Danske Bank kræver et oprettelsesgebyr på 1.500 kr. for nye kunder.
  • Der kræves et gebyr på 500 kr. ved at tilknytte kontoen til Grænseforeningens bankløsning.
  • Der skal betales et årligt gebyr på 950 kr. til Danske Bank.

Løsningen sikrer enhver lokalforening en bankforbindelse med samme serviceniveau, og at sekretariatet har adgang til kontoen ved bortfald af bestyrelsesmedlemmer. 

Løsningen kan etableres for hver enkelt lokalforening - der er ikke et krav om et vist antal foreninger. 

3. Landsorganisationen overtager bankopgaverne og hjælper med en del af kasser-arbejdet

En tredje mulighed er, at Grænseforeningen fungerer som bank, dvs.: 

Lokalforeningerne:

  • vil skulle være kunde i Danske Bank. 
  • vil hver kunne tilgå deres egen konto via en netbank-løsning.
  • vil modtage et MasterCard eller et Visa/Dankort og kan såvel hæve på og betale med dette. 
  • kan selv at betale leverandørfakturaerne.

Betingelser er:

  • ved oprettelse skal lokalforeningen give fuldmagt til sekretariatet, så sekretariatet får adgang til lokalforeningernes konti.  

Derudover vil sekretariatet hjælpe med en del af kasser-arbejdet. Herunder:

  • Hvis det er ønsket af lokalforeningen, kan landsforeningens sekretariat betale leverandørfakturaer og udlæg, hvis lokalforeningen sender udlæg og leverandørfakturaer i PDF-format til Grænseforeningens mail.
  • At stå for al bogføring. Grænseforeningen har både bankinformationerne og bilagene til at kunne bogføre igennem bankløsningen. 
  • Udarbejde årsregnskab for de lokalforeninger, der er tilknyttet aftalen.

Prisen for lokalforeningerne hver især er:

  • Et årligt gebyr på 500 kr. inkl. moms, der betales til Grænseforeningen. Dette indgår i den årlige afregning af medlemskontingentet, Flensborg Avis-abonnementer mv. (Lokalforeningerne betaler ikke oprettelsesgebyr).

Løsningen sikrer enhver lokalforening en bankforbindelse med samme serviceniveau og at sekretariatet har adgang til kontoen ved bortfald af bestyrelsesmedlemmer. 

Løsningen er mulig til en markant bedre pris end den anden rene bankløsning, da forudsætningen er, at 25-30 lokalforeninger indgår i det. Dette skyldes, at der skal ansættes en deltidsansat i sekretariatet til opgaven.

Spørgsmål og svar: