Gymnasieelever fravælger tysk
Interessen for tyskfaget er faldende på landets gymnasier, og den udvikling kan blive et problem, både for den enkelte elevs videre uddannelse og for handelsrelationerne til Tyskland. Det siger forsker i uddannelses- og forskningspolitik Jens Erik Mogensen fra Københavns Universitet til DR Nyheder.
I 2010 valgte 46,6 procent af eleverne i det almene gymnasium (stx) tysk som fortsættersprog. I 2015 var det tal faldet til 42,7 procent. Den udvikling bekymrer Jens Erik Mogensen, der i sin forskning har særligt fokus på tysk.
”Der er et problem. For det første er Tyskland Danmarks største handelspartner (…). For det andet er tysk og dansk kultur gennem historien vævet så tæt sammen, at det er nødvendigt at kunne tysk, hvis man vil kende sin historie som dansker”, siger han til DR Nyheder.
Jens Erik Mogensen vurderer, at fravalget af tysk kan udfordre eleverne på de videregående uddannelser, hvor der bruges tysk forskningslitteratur, og på sigt gøre det sværere for danske virksomheder at sælge varer på det tyske marked.
Ifølge Jens Erik Mogensen er der flere grunde til tyskfagets dalende popularitet. Han pointerer, at en af udfordringerne er, at tyskfaget i gymnasiernes studieretninger ikke længere har samme vægt som i det gamle gymnasium.
”Det er også sværere at få et højt gennemsnit i tysk. Desuden er tysk identificeret med grammatikindlæring og har en tendens til at være upopulært. Og så er der forbehold i forældregenerationen overfor Tyskland og det tyske”, siger Jens Erik Mogensen til DR Nyheder.
Skal udviklingen vendes, må man sætte ind i folkeskolen, hvor tyskfaget skal gøre mere attraktivt for eleverne, vurderer forskeren.