Inspiration til et europæisk studieliv
Til quiz og holdningsleg med Grænseforeningens Elevambassadører og Grænseforeningen Ungdom.
Johanne og Arwen går i gymnasiet på A.P. Møller Skolen i Slesvig, et af to danske gymnasier i Sydslesvig.
Foto: Poul Struve Nielsen/Grænseforeningen
Af Poul Struve Nielsen
”Vi kommer fra Grænseforeningen, henholdsvis Grænseforeningen Ungdom og Grænseforeningens Elevambassadører”, fortæller Kristina Kruse.
Hun har selv lagt gymnasietiden bag sig og er nu studerende i København og bestyrelsesmedlem i Grænseforeningens Ungdom (GFU). Nu er hun Sprechstallmeister i en lille quiz om Europa. Det afvikler hun sammen med repræsenterer for Grænseforeningens Elevambassadører, som består af elever fra de to danske gymnasier i Sydslesvig og det tyske mindretals gymnasium i Sønderjylland.
De har forberedt en lille quiz, eller holdningsleg som de kalder det, fra den lille scene ved det europæiske telt på Ungdommens Folkemøde i Valbyparken.
Johanne fortæller, at hun er en del af det danske mindretal på grund af sine danske rødder. Farfaren var dansk, og derfor kom hun i dansk skole. Arwens forældre kommer fra andre tyske forbundslande, men de valgte den danske børnehave til hende, da de var flyttet til Sydslesvig.
Både Johanne og Arwen går i gymnasiet på A.P. Møller Skolen i Slesvig, et af to danske gymnasier i Sydslesvig.
De to skal løfte et kort, hvor der enten med gult står ’enig’, eller med grønt står ’uenig’, som svar på en række påstande om Europa og europæere.
Karen fra Deutsches Gymnasium für Nordschleswig i Aabenraa står med en seddel, hvor publikum kan læse spørgsmålet. For alle er med, og der er også lagt gule og grønne sedler ud på stolene foran scenen.
”Det er en holdningsleg. Hvor der bliver læst nogle udsagn om, i dette tilfælde, hvad det vil sige at være europæer. Eller hvad det ikke vil sige. Det er selvfølgelig lidt forenklet, fordi her kan man kun være enig eller uenig”, siger Kristine.
Det første udsagn lyder: ”Det er særligt for Europa, at vi nemt kan rejse på tværs af landegrænserne,” fortsætter hun og konstaterer:
”Vi har nogen, der er enige heroppe. Vi er faktisk ret enige. Okay. Så vil jeg lige starte med at spørge dig, Johanna. Det er du enig i”?
Johanne fortæller, at man har mulighed for at rejse over grænserne.
”Så binder det jo folk sammen, fordi man får en forståelse for kulturerne”.
Det næste udsagn er, at Den Europæiske Union (EU) har styrket følelsen af et fælles europæisk tilhørsforhold.
”Ej, hvor er vi enige. Nu vil jeg gerne lige ned og høre nogle af jer, hvorfor I er enige”.
Et af buddene fra publikum er, at man jo især rejser i andre europæiske lande. Og den måde udveksler man jo erfaringer og oplevelser. Men man lærer jo også om andre lande i skolesystemet. Således får man jo også viden, og man kan studere i andre lande.
Og det passer jo perfekt til Grænseforeningens Elevambassadører, som netop er trænet i at fortælle om deres baggrund og historie som del af de to mindretal i det dansk-tyske grænseland til andre gymnasieelever eller skoleklasser og tage imod grupper, der kommer på besøg i Sydslesvig eller Sønderjylland.
Så Grænseforeningens hjemmeside er et sted, hvor man kan finde noget om Danmark og Tyskland, og hvordan det er at leve som et nationalt mindretal i Europa. Således kan man blive rustet til et uddannelsesliv, hvor alle har brug for, at de studerende får indblik i verden omkring dem. Som en fra publikum sagde under quizzen:
”Jeg har selv boet på et kollegium med mange udlandsstuderende. Og jeg synes, det var meget inspirerende at møde folk fra Spanien og Tyskland og Sverige som ens naboer i studietiden”.
Flere nyheder: