Anordning af 18.12.1888 vedrørende undervisningen i de nordslesvigske folkeskoler
Sprogpolitikken var en central del af fortyskningspolitikken fra de preussiske myndigheders side. Anordningen af 18. december 1888 var en skærpelse af instruksen fra 9.3.1878 vedrørende den tysksprogede undervisning i de nordslesvigske skoler. Tysk blev det eneste tilladte undervisningssprog i de nordslesvigske skoler, dog med undtagelse af religionsundervisningen.
Idet instruktionen af 9. marts 1878 om undervisning på tysk i de nordslesvigske folkeskoler ... ændres, bliver der med tilladelse fra ministeren for gejstlige m.fl. anliggender anordnet følgende:
§ 1. Undervisningssproget i de nordslesvigske folkeskoler er tysk i alle fag, alene med undtagelse af religionsundervisningen. Dog kan lærere i det første skoleår benytte dansk i det omfang, det er påkrævet for at give de børn, som ved deres skolestart er helt uden kendskab til tysk, en indføring i dette sprog.
§ 2. I sogne med dansk kirkesprog gives religionsundervisningen i folkeskolen på dansk i henhold til forskrifterne under § 3, for så vidt som tysk ikke allerede hidtil har været anvendt også i religionsundervisningen. Også i fremtiden kan brugen af tysk i religionsundervisningen efter omstændighederne tillades af regeringen der, hvor ønsket opstår i selve kommunen.
§ 3. I skoler med dansk religionsundervisning bliver det ugentlige antal religionstimer gennemgående fastsat til 6 med den bestemmelse, at der i de 2 timer, der er kommet til på det mellemste og øverste klassetrin, undervises på tysk. Ved repetitionsundervisningen for de børn, som om sommeren er fritaget for skolegang, undervises der på dansk og tysk i hver af de to halve lektioner, der er fastsat til henholdsvis religion og sang.
§ 4. Med hensyn til skolebøger og andre undervisningsmidler skal de hidtidige anordninger i almindelighed stadig være gældende. ...
§5. De kongelige skoleinspektører og lærerne skal, når de omgås børnene, benytte tysk og være opmærksom på, at dette i stadig højere grad også sker mellem børnene indbyrdes.
§ 6. Denne anordning træder i kraft ved begyndelsen af sommerhalvåret 1889, men regeringen er bemyndiget til i enkelte tilfælde indtil videre at tillade undtagelser og give tilladelse til, at dansk som undervisningssprog beholdes i det hidtidige omfang.
Kildehenvisning:
Quellen zur Geschichte der deutsch-dänischen Grenzregion /Kilder til den dansk-tyske grænseregions historie III. Der nationale Gegensatz /De nationale modsætninger 1864-1914. Flensburg/Aabenraa 1996, s. 321-323.