Udstillingen Bauhaus - #itsalldesign kan ses på Designmuseum Danmark i København indtil 1. december 2019. Udstillingen er udviklet af Vitra Designmuseum og Bundeskunsthalle Bonn. Designmuseum Danmark har tilføjet en sektion om Bauhaus’ betydning i dansk arkitektur og design.

Foto: Designmuseum Danmark

Bauhaus-design har sat sig spor i danske hjem

I år er det 100 år siden, at Bauhaus-skolen blev grundlagt i Weimar i Tyskland. Det fejres med festivaler og nye museer i Tyskland og med en stor udstilling på Designmuseum Danmark i København

Når danskere i tusindvis skænker kaffe af en cylinderformet Stelton-termokande gør de brug af dansk design, der trækker på ideer fra Bauhaus, der var en tysk skole for kunst, arkitektur og formgivning. Bauhaus-skolen, som i april i år kunne fejre 100-års jubilæum, eksisterede ganske vist kun i 14 år, inden den måtte lukke på grund af modstand fra det nationalsocialistiske styre. Men skolens betydning blev enorm, forklarer Christian Holmsted Olesen, der er udstillings- og samlingschef på Designmuseum Danmark i København, som i marts åbnede udstillingen, Bauhaus - #itsalldesign:

”Selv om der i dag er sket en globalisering, så er arven fra Bauhaus stadig tydelig. Bauhaus samlede en masse tendenser i tiden og fik dem til at spille sammen”, siger han.

Bauhaus-skolen blev grundlagt i Weimar i 1919 af arkitekten Walter Gropius, der samlede kunstnere designere, teaterfolk og arkitekter i et eksperimenterende tværfagligt miljø. I 1926 flyttede skolen til Dessau, hvor bystyret var mere åbent over for skolens radikale ideer, og hvor der var en stærk industri, som skolen kunne samarbejde med. Skolen i Dessau måtte dog lukke allerede i 1932, og også den private Bauhaus-skole i Berlin, som blev åbnet, da skolen i Dessau blev lukket på grund af politisk modstand, måtte lukke, da nazisterne kom til magten. Herefter flygtede en del af Bauhaus-folkene til bl.a. USA, Israel og Schweiz, hvor flere grundlagde nye skoler for industrielt design. Flere danske arkitekter, bl.a. Arne Jacobsen, begyndte tidligt at bruge ideerne fra Bauhaus i en tilpasset form.

”Inden for dansk design har man generelt anlagt en pragmatisk, snusfornuftig linje, hvor man ikke forsøgt at revolutionere samfundet, men i stedet har videreført de ting, der fungerede godt, og forfinet og raffineret dem,” siger Christian Holmsted Olesen.

I Tyskland er der åbnet et nyt Bauhaus-museum i Weimar, og 100-årsjubilæet markeres med festivaler, udstillinger og workshops i bl.a. Dessau, Weimar og Berlin.

”Man bruger flere penge på at fejre Bauhaus, end man har gjort på at fejre Luther, Goethe eller Schiller. Bauhaus er blevet ikon for en tysk succeshistorie fra det 20. århundrede, som opstod i et demokratisk og eksperimenterende miljø, der kom til at stå i modsætning til nazismen. Bauhaus blev allerede i sin samtid et brand og er det i høj grad stadig. Også i Danmark,” siger Christian Holmsted Olesen.