‘Lige til grænsen’ er et quizspil med mere end 300 spørgsmål om alverdens grænser – geografiske såvel som personlige, politiske og sproglige. Det kan købes i Grænseforeningens webshop for 150 kr.

Foto: Grænseforeningen

Spil er et samlingspunkt

I anledning af 100-året for Genforeningen har Grænseforeningen udviklet quizspillet Lige til grænsen

I en tid, hvor mere og mere foregår digitalt, og hvor coronakrisen samtidigt giver mange timer inden døre, kan det fysiske spil give nærvær og dannelse. Det mener spilekspert Thomas Vigild, der bl.a. er juryformand for den danske brætspilspris, ‘Guldbrikken’. Han skriver om spil for flere aviser og underviser i spiludvikling på Vallekilde Højskole.

“Det fysiske spil skaber et samlingspunkt. Et fælles tredje, der ikke er en skærm, og som vi har nemt ved at overskue og samle vores opmærksomhed om”, siger Thomas Vigild, der også fremhæver, at der er et stort dannelseselement i at spille spil.

“Du lærer, at du er nødt til at være tålmodig. Du skal respektere, at det er de andres tur. Og så lærer du følelseskontrol. Du lærer, hvad det vil sige at være en god og dårlig taber og vinder”, siger han.

Spil som samtalestarter

Det fysiske spil er en fællesbetegnelse for kort-, quiz- og brætspil og er i høj grad en indgang til leg, hvor humor forløses, mener Thomas Vigild. Børn ser de voksne lege, og det gør, at børn føler et ligeværd. På den måde er brætspil et hit, når der f.eks. holdes pause fra hjemmeundervisningen i coronakarantænen. Et spil kan dog også bruges til mere alvorsfulde ting, fremhæver Thomas Vigild.

“Et spil kan også være en samtalestarter, der faciliterer en snak, som måske normalt vil være vanskelig at starte. Spillet fungerer her som en mere neutral afsender, der lettere kan åbne op for svære emner som f.eks. personlige grænser. Men det kommer selvfølgelig an på spillets tema”, siger han.

Små brikker mellem fingrene

Salget af fysiske spil har de seneste år været i stor fremgang, viser tal fra Bog & Idé, én af Danmarks største boghandlerkæder. Thomas Vigild mener, at fremgangen primært skyldes, at spil i dag generelt produceres i højere kvalitet. 

“Og så skal man huske på, at vi mennesker er meget taktile. Vi kan godt lide fornemmelsen af de små brikker mellem vores fingre”, slutter Thomas Vigild.