Tilbage til nyhedsliste

Helte- og skurkeroller til debat

1. september 2023

Den nye film ’Når befrielsen kommer’ med Pilou Asbæk i hovedrollen skildrer modtagelsen af tyske flygtninge i krigens sidste måneder 

Pilou Asbæk spiller hovedrollen som højskoleforstanderen Jakob, der sættes i et svært dilemma.

Pilou Asbæk spiller hovedrollen som højskoleforstanderen Jakob, der sættes i et svært dilemma.

Foto: Nordisk Film

I slutningen af Anden Verdenskrig ankom mere end 250.000 civile tyskere til det besatte Danmark efter en dramatisk og voldsom flugt. Den Røde Hærs angreb på Nazityskland i krigens sidste måneder gik i høj grad ud over civilbefolkningen og fordrev millioner af tyskere fra deres hjem.  

I 1945 blev Danmarks største flygtningelejr etableret i Aal Plantage i Oksbøl. Den husede 35.000 flygtninge, da den var størst. Nu er lejren museum, som også handler om flygtningen til andre tider.  

Og nu har de tyske flygtninge også fået en dansk film, instrueret af Anders Walter med nogle af vores helt store skuespillere på rollelisten. Den hedder ’Når befrielsen kommer’, og den udspiller sig ikke i den store flygtningelejr i Oksbøl, men på et mindre modtagested, nemlig Ryslinge Højskole på Fyn i foråret 1945.  

Forstanderparret (Pilou Asbæk og Katrine Greis-Rosenthal) bliver beordret til at huse over 500 civile tyske flygtninge af den tyske værnemagt. De sættes i et umuligt dilemma, da der ikke kommer lægehjælp til flygtningene. Skal de gå imod den tysk-fjendtlige folkestemning og hjælpe flygtningene? Deres 12-årige søn hjælper samtidig modstandsbevægelsen. 

Anmelder Per Juul Carlsen skriver i Kristeligt Dagblad: 

”Blot til venlig orientering: Anden Verdenskrig er ikke forbi. Nazisterne er muligvis tøffet tilbage over grænsen, uniformerne har hængt på museum i årtier, og den forhadte erstatningskaffe er afløst af speciality coffee fra de mest eksotiske egne af kloden. Men på trods af at den store verdenskrig officielt sluttede for 78 år siden, ændrer den sig stadig for øjnene af os. Historikere bliver ved med at grave nye vinkler og ny indsigt frem. Og danske filmfolk giver indsigten liv.” 

I filmmagasinet ’Ekko’ betegner anmelder Bo Tao Michaëlis ’Når befrielsen kommer’ som en coming of age-film, en gribende historie om en drengs søgen efter faderfigurer. Han lægger altså vægt på forstanderparrets 12-årige søns udvikling: 

”Den handlingsmæssige tråd er drengens dialektiske udvikling, som fortsætter hele vejen til et af de hårdeste portrætter af de sidste dages frihedskæmpere, der klippede tyskertøse skaldet og kaldte anstændighed for landsforræderi.” 

Politikens Nanna Frank Rasmussen konstaterer i sin anmeldelse, at der bliver sparket til vores nationale selvforståelse og kollektive erindring i filmen om behandlingen af de tyske flygtninge, der kom til landet i besættelsestidens sidste måneder. 

”Uden filmsproglige dikkedarer sætter ’Når befrielsen kommer’ et stykke danmarkshistorie til debat, og der er masser af virkelig interessante optakter til diskussioner om næstekærlighedens kår i krigstid, hvor moralen kan være svær at holde pletfri”, skriver hun. 

Alt i alt har filmen fået en fin modtagelse.