Gå til leksikonoversigt

Kruså

Steder

Kruså er en by og grænseovergang ved grænsen nord for Flensborg. Byen har navn efter Krusåen, der på en strækning danner grænse mellem Danmark og Tyskland.

Kruså blev nævnt første gang i de skriftlige kilder i slutningen af 1400-tallet. Ved Genforeningen i 1920 fik landsbyen ved krydset mellem den nord-sydgående landevej mellem Aabenraa og Flensborg og den øst-vestgående landevej mellem Sønderborg og Tønder en central placering som grænseby. På dette tidspunkt bestod byen af Krusågård, en vandmølle, en landevejskro og nogle få huse.

Toldvæsenet overtog i 1920 kroen som toldkammer og med den fulgte grænsegendarmer, toldere og deres familier. Med anlæggelsen af den nye jernbanestation i Padborg 1928-29 fik Kruså også en større gruppe indbyggere, der var beskæftiget ved DSB. I 1921 havde byen 120 indbyggere, men efterhånden som handlende og håndværkere kom til, voksede den til 275 indbyggere i 1930. Da Tyskland fra begyndelsen af 1950’erne blev åbnet for udenlandske vognmænd, og den nye grænseovergang blev etableret i 1956, fik Kruså et løft som vognmandscentrum.

Fra 757 indbyggere i 1955 steg indbyggertallet til 1.797 i 1970, hvorefter byen oplevede et mindre fald til 1.655 indbyggere i 2011. Med væksten udviklede Kruså sig til et bysamfund med en stor gruppe selvstændige, arbejdere og funktionærer.

Af Kim Furdal i Sønderjylland A-Å, red. af Inge Adriansen, Elsemarie Dam Jensen og Lennart S. Madsen. Aabenraa: Historisk Samfund for Sønderjylland, 2011.

Litteratur:

Carsten P. Rasmussen: Vækst og virke ved Grænsen. 1992.