Udstilling på Kunstmuseet Brundlund Slot i Aabenraa fortæller historien om tyske og danske malere, der mødtes i Egernsund 1880-1920.
De fleste danskere har hørt om kunstnerkolonierne i Skagen, på Fyn, Bornholm og Odsherred. Men de færreste er sikkert bekendt med, at der også fandtes en kunstnerkoloni i Sønderjylland.
Egernsund-malerne kaldte de sig, de primært tyske, men også danske malere, der hver sommer pakkede kufferten og malergrejet sammen og drog til den lille by på sydsiden af Gråsten og nordsiden af Flensborg Fjord i årene 1880-1920. De fleste kom med damperen fra Flensborg.
Deres værker kan lige nu ses på udstillingen ”Med parasol og pensel – Egernsund, den glemte kunstnerkoloni” på Kunstmuseet Brundlund Slot i Aabenraa frem til 1. maj.
Overinspektør Katrine Kampe, Kunstmuseet Brundlund Slot, har en enkelt forklaring på, at kunstnerkolonien i Egernsund ikke er gået over i historien som de andre danske kunstnerkolonier.
”Den danske kunsthistorie har valgt at sige, at der var tale om tyske kunstnere. Men faktum er, at kunstnerne kom fra både Tyskland og Danmark for at indgå i et socialt netværk”, siger Katrine Kampe,
I dag er der ingen i Egernsund, der lever til at kunne fortælle om dengang, malerne stod med deres staffelier ved fjorden og ved teglværkerne, som Egernsund var kendt for. Men scenen er foreviget på fotografier, hvor tilskuerne ser beundrende til.
Efter Genforeningen i 1920 var det slut med kunstnerkolonien i Egernsund. Helt op til i dag har kunsthistorien haft svært ved at håndtere kunstnerkolonien i grænselandet. Den seneste udstilling om Egernsund-malerne i 1987 på Gammel Holtegaard nord for København hed således: ”En tysk kunstnerkoloni ved Egernsund”.
Katrine Kampe mener, der er tale om et paradoks, fordi kunst i sig selv er grænseoverskridende.
”Kunst er jo ikke nationalt fokuseret. De kunstnere, der arbejdede i Egernsund, var optaget af at male fjorden og male hinanden. De har ikke været optaget af at lave national kunst”, siger hun.