Da jeg vandt en Bodil for bedste film med ‘Resten af livet’ stod jeg på den samme scene, hvor Erik Clausen modtog sin Æres Bodil, fortæller Frelle Petersen.

Foto: Alexander Leicht Rygaard/Grænseforeningen

Elev fra Clausens autodidakte filmskole

Frelle Petersen fik med støtte fra instruktøren Erik Clausen arbejdet sig op fra at være ekspedient til at blive filminstruktør.

Da Frelle Petersen flyttede fra Sønderjylland til hovedstaden, landede han ikke på stenbroen. Han kom til Rødovre. Her fik han et job i Rødovre Centrum i supermarkedet Prima, selv om der ikke var noget ledigt, da han først spurgte butikschefen. Men da han fik fortalt, han lige var flyttet til fra Sønderjylland, kunne han pludselig begynde om mandagen. Før sønderjyder har jo ry for at være flittige og aldrig at melde sig syge. Han havde da heller ikke nogen sygedag i Prima.

Men den unge sønderjyde var jo ikke kommet til hovedstadsområdet for at arbejde i et supermarked. Det kunne han have gjort i Sønderjylland.

“Jeg ville søge ind på Filmskolen. Og så fik jeg at vide, at man skulle lave to kortfilm for at komme til første optagelsesprøve. Jeg kendte ingen, jeg havde ikke noget udstyr, og jeg vidste slet ikke, hvordan jeg skulle gå i gang med det. Så begyndte jeg at lede i telefonbogen. Og så fandt jeg Clausen Film”, fortæller Frelle Petersen.

Ja, det var Erik Clausens firma. En af de største danske instruktører, som har instrueret film som ‘Cirkus Casablanca’, ‘Rocking Silver’, ‘Manden i Månen’, ‘Rami og Julie’, ‘Tarzan Mama Mia’, ‘Slip hestene løs’, ‘Ledsaget udgang’ og mange andre film. Som Frelle Petersen selvfølgelig havde set.

Optagelsesprøve

Han kontaktede firmaet og fik fat i en sød assistent, som sagde, at hvis han havde skrevet et manuskript til en kortfilm, kunne han så ikke lige sende det til Erik.

“Og det var ikke på mail, det var med posten. Så gik der et par dage, og jeg fik at vide, at jeg skulle komme ind og møde Erik på hans kontor på Enghave Plads. Det var den første kendte, jeg mødte, udover at jeg havde vinket til dronning Ingrid nede i Sønderjylland. Han var virkelig ærkekøbenhavner, og han sagde, at det var sgu et meget godt manuskript og tilbød at spille den gamle stodder, der sidder på bænken”.

Erik Clausen nøjedes ikke med at tilbyde sig selv til en rolle i Frelle Petersens første kortfilm.

Frelle Petersen er født i Aabenraa, men bor i dag i Hovedstadsområdet.

Frelle Petersen er født i Aabenraa, men bor i dag i Hovedstadsområdet.

Foto: Alexander Leicht Rygaard/Grænseforeningen

“Han havde også en anbefaling til hovedrollen. Der var en, der hedder Rasmus Botoft. Han var fastansat på Det Kongelige Teater, men havde ikke lavet så meget andet end det. Og slet ikke film, men det ville han gerne på det tidspunkt. Og så hjalp han med udstyr og kritik på manus. Og det var jo sådan virkelig fedt. Jeg fik faktisk lavet en rigtig god hæderlig kortfilm. Så fik jeg lavet yderligere en og sendt det ind på filmskolen”, fortæller Frelle Petersen.

Det kunne selvfølgelig ikke gå galt med Erik Clausen, der spillede en af hovedrollerne i ‘Midt om natten’, en af de mest sete danske film nogensinde, i en birolle, og Rasmus Botoft, der senere skulle blive kendt i ‘Rytteriet’ og for en masse roller i film og serier, i hovedrollen. Nu måtte vejen til Filmskolen være banet. Det troede Frelle Petersen også. Men han fik et afslag og måtte ringe til sin erfarne støtteperson Erik Clausen og fortælle, at han ikke engang kom til første prøve.

Da Frelle kom til filmen

Erik Clausen sagde helt tørt, at ‘det er sgu nok meget godt. Så ville du bare ende med at lave det samme lort som alle de andre’. Han gav den unge sønderjyde det råd at gå ud i filmbyen i Hvidovre, som jo også ligger lige ved siden af Rødovre, til Zentropa og komme i gang med noget filmarbejde.

“Jeg var så heldig, at jeg ret hurtigt blev ansat som anden instruktørassistent på Anders Klarlunds dukkefilm ‘Strings’. Og de var så meget bagud i tidsplanen, at jeg endte med at skulle stå og for-instruere de her dukker, fordi de skulle opfinde deres eget kropssprog. Så det var virkelig min filmskole. Uden ord og uden mimik i de her magnetdukkers ansigter, skulle jeg stå og instruere folk, der har lavet ‘Muppet Show’, dukken ‘Chucky’ og andre store, internationale dukkefilm. Det var sådan nogle stjernedukkeførere”.

Det siger noget om miljøet på Zentropa dengang, at Frelle Petersen pludselig oplevede, at den amerikanske skuespiller Bill Pullman, som han kunne genkende fra rollen som præsident i ‘Independence Day’, stod i en politi-marshal-uniform og spurgte, hvad han havde gang i med de dukker. Bill Pullman spillede med i Thomas Vinterbergs ‘Dear Wendy’, som blev optaget samtidig i filmbyen i Hvidovre.

“Så måtte jeg fortælle ham lidt om hele det der projekt. Det var virkelig sjovt, og det var meget overvældende at komme ind i filmbranchen på den måde. Erik Clausen havde sagt til mig, at jeg ville møde en masse skønne mennesker på min vej, som var på samme niveau som mig, fotoassistenter, lydassistenter og den slags, og på et tidspunkt ville jeg ende med at lave film med dem. Og det er jo faktisk fuldstændig sådan, jeg har gjort det”, siger Frelle Petersen.

Han tror, han måske er den eneste elev på Erik Clausens autodidakte filmskole. 

“Det var jo fedt, at da jeg vandt en Bodil for bedste film med ‘Resten af livet’ stod jeg på den samme scene, hvor Erik Clausen modtog sin Æres Bodil. Det var et meget rørende øjeblik. Et stort øjeblik."

Nu bliver det spændende at se, om ‘Hjem kære hjem’ også kaster en Bodil af sig! Foreløbig er det blevet til en publikumspris ved Berlinalen og en Asta, opkaldt efter ‘die Asta’, Asta Nielsen, og tildelt efter afstemning blandt Biografklub Danmarks medlemmer sæsonens bedste Biografklub Danmark-film.