Flensburg Avis bruger tv-indslag om alt fra torskekvoter til trafiklys med nye symboler til at gøre tyske samfundsforhold mere kendt blandt danskerne og styrke kendskabet til det danske mindretal syd for grænsen.
Okay, jeg er klar, hvis du er klar. Husk at holde bogen op undervejs”.
Tv-journalist Nanna Sarauw står klar bag et stort kamera, som hun netop har rigget til i et hjørne af det store news room, der ligger centralt placeret på Flensborg Avis’ redaktion. Foran kameraet står kulturredaktør Hans-Christian Davidsen klar med en tyk bog i hånden. Han skal indtale en et minut lang bogomtale til et tv-indslag, der skal lægges på avisens hjemmeside under overskriften ’Månedens bog’. ”Ja, jeg er klar. Og så prøver jeg at lade være med at tænke på min hoste”, siger han. ”Det skal nok gå. Ellers laver vi bare et take mere”, siger Nanna Sarauw.
Hun har netop slukket lyset over to skrivende kolleger, der sidder i en anden del af lokalet, men de arbejder ufortrødent videre på deres artikler. I den anden ende af det store lokale sidder redaktionssekretærer og journalister omkring en ø af computere. En skærm viser en liste over artikler til morgendagens avis, og på en anden skærm kører TV2 News.
Nanna Sarauw er ansat på Flensborg Avis for at lave public service-tv om alt fra håndbold til erhvervsliv i Nordtyskland for at synliggøre det danske mindretal i Danmark. Som beskrevet i magasinet Grænsen nr.
3/2016 har avisen fået 6,9 mio. kroner til projektet, der løber fra 2016 og til udgangen af 2018. Pengene blev givet til at købe optage-, studie- og redigeringsudstyr og ansætte 2-3 journalister med tv-erfaring og gode sprogkundskaber i dansk og tysk. Det lykkedes også at finde tre kompetente tv-journalister, men siden er to af dem af private årsager søgt til Danmark, så nu er Nanna Sarauw – med assistance fra avisens fotograf – alene om at levere indslag til avisens hjemmeside og Facebook-side og til danske medier, som vil aftage indslag fra Nordtyskland med relevans for de danske seere.
Vanskeligt at afsætte indslag i Danmark
Det har dog vist sig forholdsvis vanskeligt at vænne danske medier til at aftage – og især betale - for indslag leveret af FLA TV. Så indtil videre er det ret få indslag med Flensburg Avis’ logo, der er blevet vist på danske tv-kanaler eller som er gjort tilgængelige på danske avisers hjemmesider.
Chefredaktør Jørgen Møllekær har dog været live igennem på TV2 News for at kommentere politiske begivenheder i Tyskland, og i marts leverede avisen et indslag til DR Sporten med den danske landsholdshåndboldspiller Rasmus Lauge, da det blev offentliggjort, at han fra juli 2019 skifter fra Flensburg-Handewitt til ungarske Veszprem. DR Sporten betalte dog ikke for indslaget, men Jørgen Møllekær vurderede, at et indslag bragt på landsdækkende dansk tv var brandingen værd.
”Der er mange måder at øge bevidstheden om eksistensen af et danske mindretal. Indslagene behøver ikke at handle om mindretalsborgere og behøver heller ikke at blive bragt i dansk tv”, siger Jørgen Møllekær.
Som eksempler nævner han en række indslag på Facebook, som det lykkedes at få spredt blandt særlige interessegrupper i Danmark, bl.a. et indslag om nye trafiklys i Flensborg, hvor de røde og grønne figurer er par af samme køn, og et indslag om ændringer i de tyske torskekvoter i Østersøen, som især blev delt blandt fiskeriinteresserede.
”Alle, der så de indslag, ved nu, at der findes noget, der hedder Flensborg Avis, og et dansktalende mindretal syd for grænsen”, siger Jørgen Møllekær.
Nanna Sarauw, som er tysk gift og i en årrække har arbejdet som freelance tv-journalist med udgangspunkt i Lüneburg nær Hamborg, har i projektperioden både lavet korte nyhedsindslag og længere indslag om hverdagsliv og erhvervsliv, bl.a. om danske virksomheder med succes i Nordtyskland. Sammen med avisens kulturredaktør Hans-Christian Davidsen har hun udviklet konceptet ’Månedens bog’ og lavet en række indslag om bl.a. jazz på Flensborghus, en H.C. Andersen-udstilling og et besøg af Den Jyske Opera.
”Danske medier er ikke specielt interesseret i det danske mindretal. Men hvis vi kan lave historier, der interesserer danskerne og kan få det danske mindretal ind i historien på en naturlig måde, har det stor effekt”, vurderer hun. Jørgen Møllekær er enig og tror i det hele taget på tv-satsningen.
”Vi planlægger at fortsætte tv-satsningen også efter projektperiodens udløb”, siger han.
Tv-indslag fra Flensborg Avis TV kan ses på www.fla.de/wp/videos og www.facebook.com/flensborg.avis