En række undervisningsmaterialer sætter fokus på 100-året for Sønderjyllands genforening med Danmark
Til 4.-6. klasse: Undervisningshæftet Mojn, Moin fortæller historien om at være mindretalsbarn
Elever i 4.-6. klasse kan nu blive klogere på, hvordan det er at være mindretalsbarn i det dansk-tyske grænseland, hvor to kulturer og sprog ofte blandes på kryds og tværs. Mojn Moin hedder det nye undervisningshæfte, der kan downloades gratis på Grænseforeningens hjemmeside.
Mojn Moin er et hæfte på 120 sider, som på både dansk og tysk fortæller om hverdagslivet for grænselandets mindretalsbørn anno 2020. Titlen Mojn Moin er en reference til en almindelig hilsen i det dansk-tyske grænseland, der staves med “j” på dansk og “i” på tysk.
Mojn Moin er udarbejdet af Per Oetzmann, projektleder for dansk-sydslesvigsk skolesamarbejde, og Gunvor Vestergaard, pædagogisk konsulent, begge Grænseforeningen.
“Vores ambition har været at lave undervisningsmateriale, der ikke kun er aktuelt i 2020, men som også er holdbart i de kommende år. Vi har valgt at fokusere på mindretalsbørnene i grænselandet, så de danske elever, der bruger materialet, kan spejle sig i det, de læser, og blive klogere på nogle af de ting, som mindretalsbørn oftere bliver konfronteret med”, siger Per Oetzmann.
Hæftet består både af fakta og fiktion i form af bl.a. fortællinger, der er skrevet af mindretalsbørn, to noveller af billedbogsforfatter Tove Krebs Lange, en række faktuelle afsnit samt artikler, der er blevet bragt i Flensborg Avis’ ungesektion, Zejt-ung. Inspirationen til hæftet stammer fra LæseRaketten, der i en årrække har informeret danske skolebørn om, hvordan det er at være barn i et uland, herunder Uganda, Colombia og Jordan. Materialet er udviklet i samarbejde med mindretalsaviserne Flensborg Avis og Der Nordschleswiger.
Undervisningshæftet Mojn Moin kan downloades gratis her
Til 7.-9. klasse: Undervisningsfilm fortæller om grænseland og identitet
Under overskriften ‘Grænseland og identitet’ fortæller seks små undervisningsfilm grænselandets historie fra tiden op til Sønderjyllands genforening med Danmark i 1920 og frem til i dag. I filmene, der henvender sig til elever i 7.-9. klasse, læser skuespillere op fra historiske dagbøger, og der indgår også interviews med Grænseforeningens Elevambassadører, som er et korps af unge fra mindretalsgymnasierne i grænselandet, som går i dialog med elever på primært ungdomsuddannelserne om mindretalsidentitet, fordomme og danskhed. Filmene er produceret af Projekt M, der bl.a. udvikler e-bøger, dokumentar- og undervisningsfilm, i samarbejde med Foreningen af lærere i historie og samfundsfag (FALIHOS) og Grænseforeningen. Desuden har Projekt M og FALIHOS udarbejdet undervisningsark til filmene.
Se filmene og find undervisningsarkene på www.ietgraenseland.dk/graenseland-og-identitet
Til de ældste klasser i grundskolen og ungdomsuddannelser: Undervisningsite dykker ned i Genforeningen 1920-2020
På undervisningssitet ietGrænseland.dk kan man finde tre undervisningsforløb, der beskæftiger sig med tiden fra Genforeningen i 1920 og op til i dag med fokus på folkenes selvbestemmelsesret, national identitet og grænsens betydning. Desuden kan man gå på opdagelse i en tidslinje om Genforeningen, der sætter fokus på de vigtigste historiske datoer og inddrager øjenvidneberetninger, traktater og andre kilder. Materialet, der henvender sig til elever i de ældste klasser i grundskolen og ungdomsuddannelserne i fag som historie, samfundsfag, dansk og tysk, er frit tilgængeligt. Og på sitet, der er udviklet og drives af Grænseforeningen, kan man derudover finde undervisningsforløb om temaer som kultur og medborgerskab, lokal og global, stat og grænse, identitet og fællesskab.
Find undervisningsforløbene på www.ietgraenseland.dk
Til ungdomsuddannelser og højskoler: Deltag i dilemmaspil om folkeafstemningen i 1920
I Den Gamle By i Aarhus føres elever tilbage i tiden i et undervisningsforløb om Genforeningen, som primært er tiltænkt historiefaget i ungdomsuddannelserne, men også henvender sig til højskoler. Eleverne skal bl.a. deltage i et dilemmabaseret rollespil, som foregår i et afstemningslokale i 1920, hvor eleverne ud fra givne kildetekster om historiske personer skal diskutere nationalitetsspørgsmålet og stemme om de vil være danske eller tyske. Til forløbet knytter sig en omfattende lærervejledning, tekst- og videomateriale samt kildetekster. For ungdomsuddannelser koster forløbet 1.200 kr. per klasse.
Læs mere på www.dengamleby.dk/undervisning-genforening-2020