Operaen om Franciska Clausen har premiere den 6. marts i Aabenraa.

Foto: PR

”Det handler om at komme tæt på”

Foreningen ’Opera På Grænsen’ er initiativtager til en ny opera om den sønderjyske verdenskunstner Franciska Clausen. Formand Anders Molt Ipsen fortæller, at målet er at give publikum en nærværende oplevelse uden for de store operahuse.

Opera skal ikke kun være lig med store forestillinger i grandiose kulturhuse. 

Det mener Anders Molt Ipsen, formand for foreningen ’Opera På Grænsen’, der sammen med sin bestyrelse er initiativtager til en ny opera om den sønderjyske verdenskunstner Franciska Clausen. 

”Vi vil gerne bringe opera tættere på publikum, så man virkelig fornemmer, hvilken kraftpræsentation det er at synge på den måde. Opera kan ofte blive en oplevelse på afstand, fordi sangerne skal synge hen over et stort symfoniorkester. Vores mål er at fjerne den afstand og skabe en mere intens og nærværende oplevelse”, siger Anders Molt Ipsen. 

Siden sin grundlæggelse i 2012 har ’Opera På Grænsen’ skabt nye rum for operasang på skoler, gymnasier, biblioteker og andre mindre kulturinstitutioner i det dansk-tyske grænseland. Anders Molt Ipsen fremhæver konceptet ’Opera for børn’, der bl.a. har kørt på både det danske bibliotek i Flensborg og på hovedbiblioteket i Aabenraa. 

”Vi har også arrangeret forestillingen ’Kabaret Nostalgi’ med fokus på kendte danske og tyske viser og sange målrettet det mere modne publikum. Det har fungeret godt”, siger Anders Molt Ipsen. 

Stor forestilling til stort jubilæum

I forbindelse med markeringen af 100-året for Sønderjyllands genforening med Danmark stod ’Opera På Grænsen’ bag en større opsætning om politikeren H.P. Hanssen, en forestilling, der fik navnet ’Grænsemageren’.

”Det var et stort arbejde og en kæmpe oplevelse. Bo Gunge leverede en enorm indsats som komponist og librettist, og da Genforeningsjubilæet var noget ganske særligt, valgte vi at skrue op for forestillingens størrelse. Så det var både med Sønderjyllands Symfoniorkester og en fremførelse i den store koncertsal Alsion i Sønderborg”, siger Anders Molt Ipsen.

Foruden at være formand for 'Opera På Grænsen' er Anders Molt Ipsen også formand for Grænseforeningen Aarhus.

Foruden at være formand for 'Opera På Grænsen' er Anders Molt Ipsen også formand for Grænseforeningen Aarhus.

Foto: Poul Struve Nielsen/Grænseforeningen

Bo Gunge er også komponist på den kommende opera om Franciska Clausen, mens librettisten denne gang er forfatter Gerd Laugesen. Omgivelserne bliver mere intime, da forestillingen skal spille på forsamlingshuset Folkehjem i Aabenraa, en række kunstmuseer rundt i landet samt Takkelloftet, der er en mindre scene i Operaen i København. 

”Jeg er utrolig spændt på, hvad det munder ud i. Det bliver jo nærmest syv forskellige forestillinger, i og med at det er så forskellige rum, det hele skal foregå i”, siger Anders Molt Ipsen, der er stolt over igen at have modtaget stor støtte fra en række fonde.

”Det er jo en fantastisk tillid at få. Det er store budgetter, vi har jongleret med, først i ’Grænsemageren’ og nu med Franciska-operaen. Men det er også meget professionelle folk, vi arbejder med. Og det har hele tiden været vores vision at skabe et professionelt rum for opera i grænselandet, så det er meget glædeligt, vi har kunnet realisere vores idéer”, tilføjer han. 

Hvor ’Grænsemageren’ var en mere klassisk fortælling om karakteren H.P. Hanssen i årene 1918-1920, bliver operaen om Franciska Clausen mere abstrakt og eksperimenterende.

”Da vi begyndte arbejdet med ’Grænsemageren’, gav vi Bo Gunge den betingelse, at det skulle være tilgængelig musik. Det har vi ikke gjort denne gang, for det ville ikke være i overensstemmelse med Franciska Clausen. Vi forsøger at skabe nogle efterbilleder til fremtiden inspireret af Franciska Clausen”, siger Anders Molt Ipsen.

Operaen ’Franciska – Efterbilleder til fremtiden’ har premiere den 6. marts i Folkehjem, Aabenraa.