Kira Skov er kendt som rocksanger, men til marts er hun aktuel i en ny opera om den sønderjyske verdenskunstner Franciska Clausen. I et interview med magasinet Grænsen fortæller hun om vigtigheden i udfordre sig selv som kunstner.
Når en ny opera om kunstneren Franciska Clausen får premiere i Aabenraa den 6. marts, bliver det med en af dansk musiks helt store stemmer på rollelisten.
Kira Skov, der er kendt for sin stærke, melankolske vokal, har nemlig sagt ja til at medvirke.
”Jeg kender kun Franciskas værker overfladisk, men jeg tænker, at dette projekt vil få mig til at dykke ned i hendes kunst på en helt ny måde”, lyder det fra Kira Skov, der som følge af en ferie har svaret skriftligt på magasinet Grænsens spørgsmål.
Kira Skov brød igennem med bandet ’Kira and The Kindred Spirits’ i begyndelsen af årtusindeskiftet og har siden markeret sig med flere anmelderroste soloplader. Hun har også været en del af en række teaterkoncerter, senest ’Sange fra byens hjerte’, der spillede på Østre Gasværk i 2024, samt det populære TV2-program ’Toppen af poppen’, hvor danske sangere fortolker hinandens bagkatalog.
I operaen skal Kira Skov spille karakteren ’Ravn’. Alle karaktererne i operaen skal afspejle en side af kunstneren Franciska Clausen, og det er fortsat så tidligt i processen, at Kira Skov ikke kender sin karakter til fulde endnu.
”Jeg har fået at vide, at jeg skal være en slags tidsånd. I den nordiske mytologi er ravnen en ulykkesfugl, og man kan som bekendt ”stjæle som en ravn”. Jeg forventer, at jeg formentlig må repræsentere en form for mørke i denne sammenhæng. Melodierne har også noget skævt og ildevarslende over sig”, svarer Kira Skov, der på samme måde som Franciska Clausen tog til udlandet i en tidlig alder for at dygtiggøre sig inden for sin kunstgenre.
Klassiske fortolkninger
Det er ikke første gang, at Kira Skov skal prøve kræfter med den klassiske genre. Men hun kalder det alligevel for en udfordring at være med til at fortolke Franciska Clausens kunstværker i et operaformat.
”Jeg har tidligere sagt ja til at synge Niels Rønsholdts bagvendte opera over Jacques Brels vise ’Ne Me Quitte Pas’ og opført Elvis Costello & The Brodsky Quartets ’The Juliette Letters’, samt fortolket John Dowlands ’In Darkness Let Me Dwell’ og Henry Purcells ’When I'm Laid In Earth’ med DR Symfoniorkestret, så jeg har prøvet kræfter med den klassiske genre tidligere. Men det er altid en stor udfordring for mig, da jeg ikke er den store partiturlæser og derfor skal memorere alt. Jeg er jo autodidakt og har udviklet mit eget musikalske sprog som sangskriver og performer. Men det er altid sundt at komme lidt på glatis. Det er der, man udvikler sig som kunstner og fortolker”, svarer Kira Skov, der fremhæver, at det for hende er lyrikken, der er det gennemgående element, uanset genre.
”Som komponist har jeg bevæget mig fra mit udgangspunkt i mere klassisk rock'n'roll og soul gennem jazz, folk, country og mere cinematiske kollageagtige kompositioner, men altid med lyrikken som en central del af mit virke. Jeg er inspireret af de store digtere, og for mig hænger lyrik og musik uløseligt sammen. Jeg føler, at jeg gennem hele min karriere har været i proces, hvor jeg aktivt har forsøgt at gøre op med de gængse genrebegreber og kasser, som branchen gerne vil placere artister i. Jeg spiller den musik, jeg kan lide, og den udvikler sig og forandrer sig hele tiden”, skriver Kira Skov.
Operaen 'Franciska - Efterbilleder til fremtiden' har premiere den 6. marts 2025.
Foto: PR