Tilbage til nyhedsliste

Femern-forbindelsen bliver nu bygget

5. januar 2021

Transportminister Benny Engelbrecht (S) tog 1. januar første spadestik til den nye Femern-forbindelse sammen med sin tyske og sin slesvig-holstenske kollega. Grundet covid-19 foregik det dog virtuelt.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) havde hentet 30 kilo jord fra Rødbyhavn ind på sit ministerkontor for at foretage det første spadestik for byggeriet på Femern-forbindelsen virtuelt.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) havde hentet 30 kilo jord fra Rødbyhavn ind på sit ministerkontor for at foretage det første spadestik for byggeriet på Femern-forbindelsen virtuelt.

Foto: Fra video/transportministeriet.dk

Allerede i 2008 underskrev Danmark og Tyskland en statstraktat om en fast forbindelse over Femern Bælt. Men der skulle gå 23 år med planlægning og myndighedsgodkendelser, der især trak ud på tysk side på grund af klager fra bl.a. privatpersoner og naturbeskyttelsesforeninger, før det første spadestik kunne blive taget 1. januar 2021.

Selvom spadestikket på grund af udviklingen af coronapandemien i Danmark og Tyskland måtte tages virtuelt, er det en glædelig begivenhed for transportminister Benny Engelbrecht (S), Tysklands transportminister Andreas Scheuer (CSU) og Slesvig-Holstens transportminister Bernd Buchholz (FDP), der sammen har taget spadestikket i en fælles videoseance.    

”Femern-forbindelsen […] er en del af sammenkoblingen af hele Europa og derfor også en historisk begivenhed, at vi nu kan sætte gang i byggeriet for alvor”, siger Benny Engelbrecht i videoen. Til spadestikket havde han hentet 30 kilo jord fra diget ved Rødby ind på sit ministerkontor.

Andreas Scheuer er enig i byggeriets perspektiv for Europa. Han havde godt nok ikke hentet jord ind på sit ministerkontor, men til gengæld havde han symbolsk fået etableret en byggeplads i Lego for at bringe ”en lille smule af Danmark” ind i forbundsministeriet.

”Det glæder mig, at vi arbejder tæt sammen med vores danske venner og med Slesvig-Holsten. Fordi dette projekt er en kæmpe mulighed for Europa”, siger Andreas Scheuer i videoen.

Også hos Bernd Buchholz, der deltog i videoseancen fra Plön i Slesvig-Holsten, er glæden stor, selvom han som sine to kollegaer havde ønsket sig at kunne foretage spadestikket fysisk i Rødbyhavn.

”Desværre kan vi ikke samles fysisk til at lave det første spadestik, men det indhenter vi på et senere tidspunkt. […] På gensyn til det første spadestik i det virkelige liv”, siger Bernd Buchholz i videoen.

Der var planlagt et første spadestik-arrangement ved Rødbyhavn den 4. januar 2021. Det forventes, at der bliver mulighed for en fysisk markering af anlægsarbejdet i løbet af 2021.

Det er det statsejede Femern A/S, der er ansvarlig for etableringen af Femern-forbindelsen. Selve etableringen af forbindelsen står entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors for. Femern-tunnelen forventes færdig i 2029.

Se videoen med det virtuelle spadestik på Transportministeriets hjemmeside.