Renden til Femern Bælt-tunnelen er nu færdiggjort
Udgravningen af den 18 kilometer lange tunnelrende mellem Rødbyhavn og Puttgarden er nu færdig.
Femern Bælt-tunnelen skal efter planen være færdig i 2029.
Foto: Femern A/S
Efter næsten tre års arbejde er udgravningen til den kommende Femern Bælt-tunnel nu færdig.
I alt er der udgravet omkring 15 millioner kubikmeter sand, sten og jord fra havbunden, svarende til 6.000 olympiske svømmebassiner, for at gøre plads til den 18 kilometer tunnel, der skal forbinde Danmark og Tyskland på ny.
Det oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.
”Det er den ubetinget største udgravning i Danmarks historie, og det har været en vanskelig opgave. Undergrunden mellem Danmark og Tyskland er en kompleks blanding af forskellige jordarter fra blødt ler til hård kalk. Det har givet nogle spændende udfordringer undervejs, som det er lykkedes at løse i samarbejde med vores entreprenører. Derfor er vi glade og stolte over, at vi nu er i mål”, siger Pedro da Silva Jørgensen, teknisk vicedirektør i Femern A/S.
Femern Bælt-tunnelen bliver opført som en sænketunnel bestående af i alt 79 tunnelelementer, der er 217 meter lange og vejer 73.500, samt ti specialelementer, som indeholder tunnelens tekniske installationer.
Femern A/S oplyser, at man forventer at nedsænke det første tunnelelement i den nu færdiggjorte tunnelrende senere på året. Herefter skal de mange øvrige tunnelelementer nedsænkes og forbindes ét efter ét.
Hovedparten af den udgravede jord er blevet placeret bag diger ud for kysten ved Rødbyhavn i takt med at arbejdet skred frem. Her skaber det omkring 300 hektar nyt land. De nye landområder bliver på sigt til en blanding af erstatningsnatur og rekreative områder med blandt andet strande og vandrestier.
Under udgravningen er gravemaskinerne flere gang stødt på enorme granitblokke fra istiden, der har været særligt besværlige at fjerne. Én af de største vejede 70 ton og er i dag opstillet ud for byggepladsen ved Rødbyhavn.
I de kommende måneder vil entreprenørerne fjerne det midlertidige dige ud for tunnelportalen, der blev dækket med vand tidligere i april. Når dette arbejde er færdiggjort, vil tunnelportalen være klar til nedsænkningen af det første tunnelelement.
“2024 er fuld af milepæle for projektet, vi ser frem til. Alligevel føles det nu helt særligt, at vi efter tre års arbejde kan se en lille del af tunnelen der, hvor den hører hjemme – under vandet. Vores børn, børnebørn og oldebørn vil tage det for givet, at man kan tage en smuttur til Tyskland under Femern Bælt, men for os der bygger den, er det et bevægende øjeblik”, siger Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef på Femern-projektet.
Femern Bælt-forbindelsen forventes at stå færdig i 2029. Til den tid vil det være muligt at rejse mellem Lolland og Tyskland på 7 minutter i tog og 10 minutter i bil.
Flere nyheder: