Tilbage til nyhedsliste

Ny film sætter fokus på Sønderjylland

18. november 2019

Den nye film 'Onkel' indrammer Sønderjyllands åbne marskvidder, landbrugslivet og sønderjysk dialekt. ”Det skulle være så autentisk som muligt", siger instruktør Frelle Petersen om filmen, hvis skuespillere alle er lokale amatører.

I 'Onkel' spiller Jette Søndergaard hovedrollen som 27-årige Kris. Filmen havde premiere torsdag den 14. november. Foto: Per Arnesen

I 'Onkel' spiller Jette Søndergaard hovedrollen som 27-årige Kris. Filmen havde premiere torsdag den 14. november.

Foto: Per Arnesen

Den nye film ’Onkel’, der er instrueret af sønderjyske Frelle Petersen og havde premiere i går torsdag, sætter fokus på Sønderjyllands åbne marskvidder, landbrugslivet og sønderjysk dialekt.

”Det skulle være så autentisk som muligt. Derfor endte jeg med at caste en ægte landmand, Peter H. Tygesen, i rollen som onkel og bruge hans hjem, som det fremstod, med meget få scenografiske ændringer”, siger instruktør Frelle Petersen i en pressemeddelelse.

For at ramme den rette sønderjyske dialekt er hele filmen optaget med lokale amatørskuespillere, der er blevet castet inden for en radius af 15 kilometer fra den gård, hvor størstedelen af filmen foregår.

Filmen handler om den 27-årige Kris (Jette Søndergaard), der mistede sine forældre som ung. Hun er beskyttende overfor sin halvinvalide onkel (Peter H. Tygesen), som hun driver et mindre landbrug sammen med på gården Stenbjerg nordøst for Tønder. De har et nært forhold, selvom de tilbringer det meste af deres hverdag sammen i tavshed. Kris besøger jævnligt sine forældres grav, og her møder hun en dag den jævnaldrende kirkesanger Mike, og en fascination mellem dem opstår. Langsomt opdager Kris, at der findes et liv uden for gården.

De to hovedrolleindehavere, Jette Søndergaard og Peter H. Tygesen, er også i virkeligheden niece og onkel.

I arbejdet med filmen har instruktør Frelle Petersen boet og arbejdet på gården Stenbjerg, mens han researchede og skrev manuskriptet.

”Det gav mig mulighed for at følge dagligdagen, dens rutiner og finurligheder. Jeg oplevede ting, jeg ikke selv havde set før og det gav mig et unikt indblik i livet på gården. Jeg hjalp til, når det var nødvendigt. Jeg kørte og skovlede korn, vaskede maskiner og fodrede køer”, siger Frelle Petersen.

Sønderjylland er før blevet skildret på film, bl.a. i ’Kunsten at græde i kor’ fra 2007, der baserer sig på Erling Jepsens roman af samme navn. Også her taler skuespillerne med sønderjysk dialekt. Den film var Frelle Petersen instruktørassistent på.

”Men der gik skuespillerne rundt med cd-afspillere og indøvede deres replikker. Her har jeg skrevet alle replikkerne ned på rigsdansk, og så har skuespillerne fået lov at sige det, som de ville sige det og tilføje sønderjyske ord, der gav mening”, siger Frelle Petersen i et interview med Kristeligt Dagblad.

’Onkel’ havde allerede inden premieredatoen modtaget stor ros. Bl.a. vandt filmen hovedprisen, The Grand Prix, på Tokyo International Film Festival, der fandt sted den 28. oktober til 5. november.

Også blandt de danske filmanmeldere er filmen blevet godt modtaget. Kim Skotte, filmanmelder hos Politiken, giver fem hjerter, mens Berlingske giver fem stjerner. DR’s filmanmelder Per Juul Carlsen kalder filmen for en åbenbaring og hylder filmens langsomme tempo.

”I en tid, hvor der bliver skruet højere og højere op – for effekterne, for musikken, for følelserne, for tempoet – går den danske instruktør Frelle Petersen den modsatte vej. Frelle Petersen tror tilsyneladende på, at en historie snildt kan fortælle sig selv, hvis bare man lader den gøre det. Og det er netop dét med at give en historie lov og plads, der er så overvældende ved 'Onkel'.”, skriver han og kvitterer med fem stjerner.

’Onkel’ er skrevet, instrueret, filmet og klippet af Frelle Petersen, der debuterede som spillefilmsinstruktør i 2016 med filmen ’Hundeliv’. ’Onkel’ har kostet 3,5 millioner kroner at lave.