Brug grænselandet i undervisningen
Er du lærer på en ungdomsuddannelse? Eller kender du én, der er? Så kan du med fordel se nærmere på vores undervisningstilbud målrettet hertil.
En samfundsfagsklasse på Københavns Åbne Gymnasium har brugt Grænseforeningens samtalekort i deres undervisning.
Foto: Poul Struve Nielsen/Grænseforeningen
Et nyt skoleår er i fuld gang, og det betyder, at hovederne på en masse elever på ny skal fyldes med viden.
Og hvorfor ikke gå i dybden med det dansk-tyske grænseland?
Et område, der ud over dramatiske begivenheder, mytologiske fortællinger og selvfølgelig køb og salg af billig øl og vand også byder på en række nutidige temaer, fx historien om, hvordan konflikter kan løses fredeligt.
Vi har samlet en række artikler og aktiviteter til dig og dine elever, som kan bruges i både historie, samfundsfag, dansk og tysk, men i særdeleshed også tværfagligt.
Tag f.eks. vores undervisningsplatform www.ietgraenseland.dk, hvor du finder opgaver, videoer, quizzer og andet spændende indhold, du kan bruge i undervisningen.
"Jeg vil gerne anbefale ietgraenseland.dk. Det er let at finde materialer, og det er overskueligt opsat", siger Flemming Hansen, der er underviser på Solrød Gymnasium og har brugt siden i en årrække, i en video.
ietgraenseland.dk rummer også færdiglavede undervisningsforløb. Seneste forløb handler om grænser og tager udgangspunkt i den midlertidige grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse, som har eksisteret siden 2016.
Forløbet er knyttet sammen med et nyt sæt samtalekort, som Grænseforeningen har udviklet.
”Vi har talt med 14 mennesker i Sønderjylland og Sydslesvig. Det er sønderjyder og folk fra både det danske mindretal syd for grænsen og det tyske mindretal nord for grænsen. Med de udsagn, de kommer med, er der et godt grundlag for at tage en dialog om, hvad grænsen er for en størrelse og hvad det betyder for os mennesker, at der er en grænse”, siger Gunvor Vestergaard, der er pædagogisk konsulent og projektleder i Grænseforeningen, om de nye samtalekort.
Hun har lavet samtalekortene i samarbejde med Marlene Paulin Kristensen, studielektor og ph.d. ved Saxo-Instituttet på Københavns Universitet og med hjælp fra Ida Stærk Larsen, nu tidligere studentermedarbejder i Grænseforeningen. Bjørg Bille Bjørn har lavet tegninger og grafik.
Unge ambassadører skaber liv
Brugen af ietgraenseland.dk kan også kombineres med et besøg af Grænseforeningens Elevambassadører, der personificerer grænselandets mangfoldighed. Det er et korps af unge gymnasieelever fra det danske mindretals to gymnasier i Sydslesvig og det tyske mindretals ene gymnasium i Sønderjylland.
De unge elevambassadører excellerer i at fortælle deres mindretalshistorie på en vedkommende måde og er gode til at sætte gang i dialoger om emner som identitet, mindretal, kulturmøder, fordomme og meget mere.
Så sent som i juli måned viste Elevambassadørerne deres værd, da den tyske udenrigsminister, Annalena Baerbock (De Grønne), besøgte Flensborg og Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig. Her mødte udenrigsministeren fem unge Elevambassadørerne, der fortalte om deres hverdag som mindretal.
”Det var rigtig fedt, fordi det virkede som om, at hun virkelig var interesseret”, sagde elevambassadør Momme Kahl fra Duborg-Skolen i den forbindelse.
I næste uge er en række Elevambassadører også med, når Grænseforeningen og Grænseforeningen Ungdom (GFU) på vanligvis deltager i Ungdommens Folkemøde i Valbyparken 4.-5. september.
Men de unge elever sætter allermest pris på at komme ud på danske skoler og ungdomsuddannelser og møde danske unge i deres eget element.
Skriv til gv@graenseforeningen.dk for at høre mere om et besøg af Grænseforeningens Elevambassadører.