Grænseforeningen står bag ”ietGrænseland”, der er henvendt til elever på de danske ungdomsuddannelser
Elever og lærere på de danske ungdomsuddannelser har fået en helt ny platform, hvor de kan arbejde med grænselandet på en måde, der er både teknologisk og indholdsmæssig moderne.
”ietGrænseland” hedder Grænseforeningens nye undervisningssite, der giver adgang til både opgaver, videoer og spil, der skal inspirere elever på ungdomsuddannelserne til at lære mere om grænselandet.
Formålet med det nye undervisningssite er at sætte grænselandets historie ind i en moderne kontekst, så den bliver både vedkommende og nærværende for eleverne, fortæller Grænseforeningens pædagogiske konsulent, Gunvor Vestergaard, som har været en af hovedkræfterne bag sitet.
”Hen over de seneste 5-6 år har vi oplevet en stigende interesse for, hvad vi kan lære af grænselandet. Et eksempel er arbejdet med grænsekonflikter, hvor underviserne førhen udelukkende brugte eksempler fra fjerne dele af verden. Nu har mange fået øjnene op for, at vi ved den dansk-tyske grænse har et fremragende eksempel på en grænsekonflikt, som det tilmed er lykkedes at løse”, siger hun.
Gode idéer efterlyses
Med det nye undervisningssite opruster Grænseforeningen sit mangeårige fokus på undervisning, der især tog fart i 2009, da de sammen med Forlaget Columbus udgav bogen ”Grænseland Krig og Kulturmøde”,
”Bogen viste sig som en stor succes, og den solgte langt over forventning. På den baggrund og med den tidsalder vi er gået ind i, var det helt oplagt at bringe vores undervisningsmateriale ind i den digitale verden. Det er baggrunden for ietGrænseland”, siger Gunvor Vestergaard.
Hun pointerer at sitet ikke skal ses som en lærebog, men i højere grad som en opgave- og inspirationsbank, der er tilpasset de temaer, som eleverne i forvejen arbejder med på ungdomsuddannelserne.
”Det digitale format giver en lang række fordele, blandt andet at vi kan gøre brug af video og spil. Lige så vigtigt er det også, at vi hele tiden kan opdatere i materialet, så det bliver udbygget endnu mere end det allerede er”, siger Gunvor Vestergaard, der gerne modtager en mail fra alle, der måtte have en god idé eller opgave, som kan indgå på undervisningssitet. Besøg og udforsk den nye undervisningsportal HER