folkBALTICA Festival leverer på 19. år samarbejde, kunst og venskab på tværs af den dansk-tyske grænse. folkBALTICA Ensemblet bidrager også til grænselandets 50 år gamle, musikalske kulturmanifestation med talent og perspektiv på grænselandets traditioner.
Hele Tønder emmer af musik, og som regel kan det høres, når Tønder Festival står på. Fredag formiddag er musikken meget tydelig, når man nærmer sig Tønder Kulturskole.
Det er en regnvejrsdag, og selv om det er så varmt, at folkBALTICA Ensemblet øver for åbne vinduer, er det alligevel en kold og klam fornemmelse, man har under regntøjet efter cykelturen fra campingpladsen.
Så når ensemblets sangerinder slår fra tysk til dansk med ordene:
“Mächtige Grosse Stirne i den kolde sommernat”, så forstår man godt det med, at en sommernat kan være kold. Og musikerne har også betydningen helt inde under huden, for de bor selv i telt under Tønder Festival, hvor de optrådte både torsdag og lørdag.
“Min mor bor i Tønder. Heldigvis. For da vores telt brast sammen, rykkede vi hjem til hende”, fortæller Rune Lorenzen, som spiller trækbasun i ensemblet.
Ensemblet er virkelig et grænselandsensemble. Musikerne er fra Region Syddanmark og Slesvig-Holsten, og aldersmæssigt er de mellem 15 og 25. Som navnet antyder, spiller de folk.
“One, two, three. One, two, three”, lyder det fra ensemblets leder, Harald Haugaard.
Når der øves, er det fælles sprog engelsk. Og når tales med sidemanden eller i pauserne, er det oftest på tysk eller dansk, musikanternes modersmål.
Kunstnerisk integritet
“Det danske festivallandskab er kendetegnet ved, at mange har de samme navne på plakaten. Tønder Festival er generelt god til ikke at være så mainstream. Hos folkBALTICA gør vi en dyd ud af at have navne på plakaten, som ikke er så kendte”.
Han understreger, at det er vigtigt at holde fast i kunstnerisk integritet, hvis man vil skabe en begivenhed, som tager udgangspunkt i musik.
“folkBALTICA har 20 årsjubilæum næste år. Den blev skabt som en festival for landene rundt om Østersøen. Festivalen har udviklet sig kunstnerisk og kommercielt. Der er ikke kun musik fra landene rundt om Østersøen. Der præsenteres både jazz, barok og naturligvis folkemusik, contemporary folk”, siger Harald Haugaard, som udover at være kunstnerisk leder af folkBALTICA Festivalen også er adjungeret professor ved Syddansk Musikkonservatoriums folkemusikuddannelse i Esbjerg.
folkBALTICA Festivalen har i årenes løb udvidet sig fra at vare tre dage til at vare ni dage. Der afholdes 30 koncerter med 7.000 gæster. Åbningskoncerterne spilles i Alsion i Sønderborg og i Husum. Afslutningskoncerten holdes i skibsværftet i Flensborg.
Foto: Lars Salomonsen
Talentudvikling
I 2012 besluttede folkBALTICA Festivalen, at man gerne ville gøre mere for talentudviklingen inden for folkemusik ved at etablere et orkester med unge talenter fra region Syddanmark og den tyske delstat Slesvig-Holsten. I 2013 var der 17 unge musikere i ensemblet. I dag er der 45 med en lille overvægt af musikere fra den danske side af grænsen, men der er musikere med rod i det danske mindretal i Sydslesvig og det tyske mindretal i Sønderjylland, og der er danske danskere fra Danmark og tyske tyskere fra Tyskland.
Som Harald Haugaard udtrykker det, taler alle det samme sprog: musikken – og desuden engelsk og dansk eller tysk.
“De unge mellem 15 og 25 år har typisk en baggrund, hvor de er begyndt på en lokal musikskole. Mange af dem er siden blevet musikstuderende på en læreruddannelse eller et universitet, eller de er studerende på et musikkonservatorium. Én var med fra starten og er ansat som assistent. I tidens løb har der været 200 igennem ensemblet. 25 procent af dem er blevet professionelle musikere”, fortæller han og understreger, at det er musikskolerne, der gør det store stykke arbejde.
“Vi skummer bare fløden”.
Han lægger vægt på, at de unge her i ensemblet oplever at spille på et professionelt niveau.
“Det løfter dem, at de optræder i Sønderborg for et udsolgt Alsion med 700 mennesker, der forventer noget, eller for et fyldt telt på Tønder Festival. Det motiverer, og selv om det selvfølgelig er et pres, oplever de, at det ikke er farligt. Man taler meget om unges trivsel. Det er vigtigt, at man også stiller krav og forventninger til de unge. Det bliver der her”.
I 2025 har folkBALTICA har 20-årsjubilæum.
Foto: Lars Salomonsen
Kulturel identitet
Der er fokus på trivsel, og når der øves, er mobiltelefonerne lagt væk i et hjørne. Musikalsk dyrker ensemblet de musiktraditioner, der er i Norden og det nordlige Tyskland.
“Der er fokus på at udvikle egnenes musik. Vi har for eksempel arbejdet med at opføre en gammel tysk folkemelodi ‘Die Gedanken sind frei’ og blande den med en dansemelodi fra Als”.
Harald Haugaard er meget bevidst om, at arbejdet med at udvikle de forskellige egnes musik også er et identitetsspørgsmål.
“Vi farer rundt i en digitaliseret, globaliseret verden. Det er vigtigt at vide, hvor man kommer fra. Det arbejder vi på, og det kan vi mærke ved at spille en gammel melodi fra Tønder, Flensborg eller Als. Det er vigtigt for musikerne, men også for publikum”.
Når selve folkBALTICA Festivalen er i gang, så er det ensemblet, der spiller de tre største koncerter, og musikerne spiller sammen med dygtige professionelle musikere fra Polen, København og Berlin. Ensemblet har blandt andet spillet sammen med Christian Juncker, der står bag hittet ‘Mogens og Karen’.
Ved ensemblets første koncert på dette års Tønder Festival, skolekoncerten med skoleelever fra hele Sønderjylland, spillede de sammen med sangeren Guldimund, og det var der en særlig oplevelse, for tre af Guldimunds musikere har tidligere været en del af folkBALTICA Ensemblet.
Harald Haugaard er leder af folkBALTICA Ensemblet.
Foto: Lars Salomonsen
Kulturelle forskelle er brændstof
“folkBALTICA er en af de vigtigste dansk-tyske kulturbegivenheder. Det er vanskeligt, somme tider grænsede til det umulige, at lave grænseoverskridende samarbejde, der er forskellige sprog, forskellige kulturer og forskellige traditioner indenfor administration”, fortæller Harald Haugaard.
Han har valgt at se det positive i det.
“Det er brændstof til en festival, at der er så mange kulturer. Der er både dansk og tysk, og der er repræsentanter fra det danske, det tyske og det frisiske mindretal. Det er en af de få grænseregioner i verden, hvor man er lykkedes med at leve i respekt og fred indenfor de seneste år”.
Han tilføjer, at han ville ønske, at der sad nogle et eller andet sted i nærheden af København og Berlin og så det arbejde, der foregår og belønnede det her.
“Det gælder ikke bare ensemblet, men hele festivalen. Vi vil gerne bidrage til en grænseregion i fred og harmoni”, siger han om folkBALTICA festivalen – og han kunne nok også have møntet det på den Tønder Festival, han var midt i under interviewet.
-
Info: folkBALTICA
Bag folkBALTICA står nonprofitorganisationen folkBALTICA e.V. med medlemmerne: Stadt Flensborg, Sønderborg Kommune, Tønder Kommune, Kulturstiftung des Kreises Schleswig-Flensburg, Stiftung Nordfriesland, Sydslesvigsk Forening e.V., Bund Deutscher Nordschleswiger, Landesarbeitsgemeinschaft Folk Schleswig-Holstein e.V., ROSA – Dansk Rock Samråd og Speicher Husum e.V.
Kunstnerisk leder er Harald Haugaard, på kontoret i Flensborg arbejder Nele Spitzley og Thomas “Gerri” Christiansen. En international festival som folkBALTICA fungerer kun, fordi den også har en stor gruppe af frivillige hjælpere og sponsorer, samt en støtteforening, der bakker op om aktiviteterne. Region SønderJylland-Schleswig er en helt afgørende tilskudsyder for folkBALTICA Ensemblet.