Rebecca Beland er sydslesviger fra Husum og studerer nu på konservatoriet i Esbjerg.

Foto: Lars Salomonsen

Folkemusik passer til grænselandet

Tønder Festival 50 år

Rebecca Beland er sydslesviger fra Husum og studerer nu på konservatoriet i Esbjerg.

Vejen til musikken er for sydslesvigske Rebecca Beland fra Husum gået gennem musikskolen i Frederiksstad og Dansk Skoleforening for Sydslesvigs orkester, SKURK. Ikke mindst har hun lært meget af sin klarinetlærer, SKURK’s orkesterleder Bente Stenger.

“Jeg begyndte at spille i musikskolen, i SKURK og i Frederiksstad Orkestret. Bente Stenger, som leder begge orkestre, var min klarinetlærer. Hun er uddannet klarinettist fra konservatoriet i Odense. Hun er samme årgang som Harald Haugaard. Jeg så hende spille og tænkte: Det er det, jeg vil!”

I dag er Rebecca Beland studerende på musikkonservatoriet i Esbjerg efter også at have taget en uddannelse i København.

“Jeg blev student fra A.P. Møller Skolen i Slesvig i 2016. Derefter studerede jeg Global Nutrition and Health på Københavns Professionshøjskole. Da jeg var færdig med min bachelor i 2021, ville jeg gerne bruge musik som værktøj til at formidle”, fortæller hun.

Den idé blev hun bekræftet i, da hun fik kontakt til Harald Haugaard.

“Musik skaber fællesskaber, og fællesskaber skaber sundhed. Jeg vil gerne prøve at få børn til at synge gamle folkesange sammen med ældre på plejehjem. Det vil være godt for begge parter”.

Rebecca Beland er også meget bevidst om, at musik skaber kultur, og at hendes egen kulturelle identitet som en del af det danske mindretal i Sydslesvig også reflekteres i musikken.

 “Den dansk-tyske grænse er speciel, fordi det er en demokratisk grænse. Det danske bor i Tyskland og det tyske bor i Danmark. Den tradition, at det danske og tyske bor i hinanden, bliver videreført gennem musikken. På en måde passer folkemusik perfekt til vores situation, fordi traditionerne bliver holdt i live”, siger hun.

Da hun har boet i både Danmark og Tyskland, har hun et godt indtryk af, hvordan folk fra begge sider af grænsen ser på hinanden.

“Det gælder ikke i min generation, men andre steder i Danmark er der en lidt negativ reaktion på det tyske. Tyskerne har nogle gange et lidt forkert billede af Danmark og tror, det kun handler om hygge. Men den grænseoverskridende folkemusik er med til at bryde fordomme ned og skabe fællesskaber,” siger hun og tilføjer med direkte henvisning til oplevelsen med at være en del af folkBALTICA ensemblet:

“Fællesskabet i ensemblet er virkelig specielt. Det er svært at sætte ord på magi.”

Nu bor hun i Esbjerg. 

“Jeg er glad for at være ved Vestkysten i stedet for i København,” siger hun.