Ny udskydelse af Femern-forbindelsen
Man må væbne sig med tålmodighed, når det handler om en kommende trafikforbindelse mellem Tyskland og Danmark. Først skulle Femern-tunnelsen åbne i 2018. Så hed det 2021, og seneste officielle prognose hedder 2024. Siden sensommeren har det imidlertid stået klart, at heller ikke det årstal holder.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) siger til Ritzau, at han tidligst venter tunnelsen færdig i 2026. Han baserer dette på meldinger fra Reinhard Meyer, der er transportminister i Slesvig-Holsten, og dennes vurdering af udsigterne til en tysk miljøgodkendelse af projektet.
”Reinhard Meyer har sagt meget tydeligt, at han regner med, at godkendelsen kommer i 2017, og han har også sagt, at han regner med, at der kommer nogle retssager, så det kan nemt blive 2019 (før byggeriet kan begynde, red.)”, siger Hans Christian Schmidt til Ritzau og fortsætter:
”Og så kan man jo bare regne sammen, og så er vi derhenne, hvor der er nogle, der siger 2028, nogle der siger 2026, og nogle der siger 2027. Og det er bare der, vi ligger”.
Hans Christian Schmidt afviser, at den nye forsinkelse er et tegn på, at projektet er ved at blive opgivet. Han mener snarere, at forsinkelsen skyldes, at Danmark og Tyskland har været dårlige til at følges ad, blandt andet når det handler om byggetilladelser:
”Tyskland går en vej, Danmark en anden. Jeg har fuld respekt for det arbejde, de tyske myndigheder laver”, siger han til Flensborg Avis.
I Danmark er der bred politisk opbakning til en Femern-forbindelse; kun Enhedslisten er imod. I Tyskland er den tyske regering positiv, men der er stor modstand på Femern og i grønne kredse i Tyskland.