Gør som Sorø: Brug Facebook som reklameværktøj

Det sociale medie Facebook kan være et godt redskab til at nå potentielle nye medlemmer. Det oplevede Grænseforeningen Sorø, der for en måned siden fik flere nye deltagere til en aften med sønderjysk kaffebord, der var annonceret på Facebook. Læs videre, hvis du vil have hjælp til det samme.

Mange af deltagerne til det sønderjyske kaffebord i Sejers Konditori i Sorø den 7. november havde fundet frem til arrangementet på Facebook.

Mange af deltagerne til det sønderjyske kaffebord i Sejers Konditori i Sorø den 7. november havde fundet frem til arrangementet på Facebook.

Foto: Grænseforeningen Sorø

Hver en stol var optaget i Sejers Konditori i Sorø, da Grænseforeningen Sorø den 7. november havde inviteret til en aften med sønderjysk kaffebord – den særlige sønderjyske tradition, der omfatter et voldsomt antal kager, en god mængde kaffe og så en hyggelige stemning. 

De første to ting stod indehaverne af Sejers Konditori, Pia og Martin Larsen, for, mens deltagerne selv klarede hyggen. 

”Det var en virkelig god aften”, fortæller Ruth Villadsen, formand for Grænseforeningen Sorø.

Der var sat 50 billetter til salg, og alle var blevet revet væk i god tid, før arrangementet skulle finde sted, bl.a. som følge af, at lokalforeningen havde reklameret for aftenen på Facebook. 

”Hvis konditoriet havde haft mere plads, kunne foreningen snildt have solgt 10-15 billetter ekstra”, siger Ruth Villadsen om annonceringen, der kostede lokalforeningen små 200 kr.

”Det har åbnet en stor verden for os at reklamere for begivenheden på Facebook. Vi er nået ud til nogle mennesker, som vi normalt ikke ville være nået ud til, hvis vi på sædvanlig vis havde reklameret i mails til vores medlemmer”, lyder det fra Ruth Villadsen. 

  • Boks: Skal vi hjælpe jer i gang?

    Har du lyst til at give dig i kast med annoncer for din lokalforenings arrangementer på Facebook? Så tøv ikke med at kontakte Grænseforeningens sekretariat, så vi kan hjælpe jer godt i gang. 

    Vi har lavet en gør-det-selv-guide, men vil også meget gerne hjælpe over Teams eller ved et fysisk møde.

    Skriv til info@graenseforeningen.dk.

Ifølge den soranske lokalforeningsforkvinde var der deltagelse fra folk fra en større kreds end normalt. Nogle havde kørt fra Næstvedegnen, andre fra Skælskør og nogle sågar Kalundborg. 

”Det er vi meget glade for. Og mange af dem kendte jo ikke til Grænseforeningen i forvejen, så vi havde tilrettelagt aftenen på den måde, at vi undervejs i kagespisningen fik et oplæg om Grænseforeningen og grænselandets forhold. Det var altså ikke kun sjov og kager, men også oplysning”, siger Ruth Villadsen. 

”Og så læste bestyrelsesmedlem Hilde Pico Andersen op fra Siegfried Lenz’ bog ’Sønderjysk kaffebord’ til stor fornøjelse for os alle. Den bog var der mange, som gerne ville låne efterfølgende”, tilføjer hun. 

Ruth Villadsen håber, at lokalforeningens gode oplevelser med annoncering på Facebook kan inspirere andre lokalforeninger til at forsøge sig på samme måde. 

”Når man lige får sat sig ind i det, er det faktisk meget nemt”, siger hun.

Kagerne var gode på Sejers Konditori i Sorø.

Kagerne var gode på Sejers Konditori i Sorø.

Foto: Grænseforeningen Sorø