Tilbage til nyhedsliste

Skoleelever skal opleve vikinger på tværs af grænsen

7. marts 2025

Et nyt samarbejde om undervisningsmateriale mellem museerne i Hedeby, Dannevirke og Jelling skal lære skoleelever om den fælles dansk-tyske historie med udgangspunkt i vikingetiden. 

Morten Teilmann-Jørgensen, Kongernes Jelling, Dr. Kirsten Jensen-Huß, Hedebymuseet, og Lars Erik Bethge, Danevirke Museum, præsenterede fredag et nyt undervisningsmateriale i Hedebymuseet.

Morten Teilmann-Jørgensen, Kongernes Jelling, Dr. Kirsten Jensen-Huß, Hedebymuseet, og Lars Erik Bethge, Danevirke Museum, præsenterede fredag et nyt undervisningsmateriale i Hedebymuseet.

Foto: Alexander Leicht Rygaard/Grænseforeningen

 Af Poul Struve Nielsen 

Vikingetiden kommer nu til live for skolebørn i Danmark og Tyskland. 

Kongernes Jelling, Wikinger Museum Haithabu og Danevirke Museum har i dag i Slesvig præsenteret et grænseoverskridende undervisningsprojekt, der lader elever dykke ned i vikingernes verden gennem oplevelser på de historiske steder og med et nyt spændende undervisningsmateriale. 

For første gang får elever fra 4.-6. klassetrin mulighed for at følge vikingerne på deres rejser i vikingetidens Danmark – fra Hedebys travle handelsplads, gennem Dannevirkes monumentale forsvarsværk og videre til Jellings imponerende monumenter. Med flotte illustrationer, sjove opgaver og medrivende fortællinger bliver historien levende på en helt ny måde.  

”Børnene får her et billede af regionen i vikingetiden, der er både spændende og realistisk. Vi har undgået de gængse klicheer”, påpeger Dr. Matthias Toplak, der er leder af Hedebymuseet samt en fremtrædende vikingeekspert i Tyskland. 

Fra Gudruns rejse til nye eventyr 

De tre museer har tidligere præsenteret animationsfilmen ‘Gudruns Rejse’, og nu udvides universet med undervisningsmateriale, der tager eleverne med på en rejse gennem vikingetidens vigtigste steder. Her møder de igen Gudrun, som guider dem gennem Hedebys pulserende handelsliv, Dannevirkes mægtige grænse og Jellings storladne fortællinger om Harald Blåtand og overgangen til kristendommen. 

Illustrationerne af tegneren Bjørk M. Friis skaber en farverig og dragende verden, hvor eleverne hjemme i klasseværelset kan opleve historien på en anderledes måde.  

For at gøre oplevelsen endnu mere autentisk opfordres skoler til at tage eleverne med på en rigtig vikingerejse til museerne. Efter at de har stiftet bekendtskab med vikingetidens verden og er blevet ført rundt af Gudrun.  

Det nye materiale er målrettet 4.-6. klasse.

Det nye materiale er målrettet 4.-6. klasse.

Foto: Alexander Leicht Rygaard/Grænseforeningen

Der er mulighed for at søge støtte til transport, så endnu flere får chancen for at stå midt i historien og mærke fortiden under deres fødder. 

"Vi håber, at mange skoler vil gribe denne enestående mulighed for at give deres elever en dag fyldt med oplevelser og læring," siger museumschef for Kongernes Jelling, Morten Teilmann-Jørgensen. 

Undervisningsmaterialet findes både på dansk og tysk og introducerer også eleverne til vikingernes skrifttegn, runerne, som en ekstra dimension til deres historiske oplevelse. Det hele er udviklet i samarbejde med historiedidaktiske eksperter fra Europa-Universitet Flensburg og University College Lillebælt (UCL) i Jelling, så undervisningsmaterialet både er lærerigt og engagerende.  

”Det er første gang, at danske og tyske museer og lærings-eksperter på denne måde tegner et billede af vikingetiden for børn. De får et nyt indblik i en utroligt spændende tid, der ikke kun er præget af vikingekulturen men også en mangfoldighed af kulturer i grænseområdet”, fortæller Lars Erik Bethge, leder af Danevirke Museum.   

Projektet, der er støttet af EU-programmet Interreg Deutschland-Danmark, giver via Interregs transportpulje endda elever i Slesvig-Holsten chancen for gratis at opleve Kongernes Jelling, mens danske skoleklasser kan tage turen til Danevirke og Hedeby. Målet er at styrke forståelsen af den fælles kulturarv og forbinde de unge på tværs af grænsen.