Samarbejde mellem vikingebyer
Et vikingeskib fra Hedeby skal repareres, og det er nu fragtet til Roskilde, til Vikingeskibshallens værft, for at blive renoveret.
Matthias Toplak er direktør for Vikingemuseet i Hedeby, der i øvrigt sammen med fæstningsværket Dannevirke er på UNESCOs Verdensarvsliste.
Foto: Poul Struve Nielsen/Grænseforeningen
Af Poul Struve Nielsen
Der er her 1000 år efter Vikingetiden opstået et interessant samarbejde mellem to af de vigtigste danske vikingebyer, Hedeby og Roskilde. Der må næsten dengang have været kontakt mellem den midtsjællandske by, Roskilde, og den vigtige handelsby, Hedeby, ved Slien, ud mod Østersøen, der hvor den jyske halvø er smallest.
”Vores vikingeskib Erik er nu over 10 år gammelt, og de første planker har større revner eller er rådne. Vi er nu nødt til at få båden renoveret, så vi også kan sejle med den i Hedeby i de kommende år,” siger dr. Matthias Toplak, som er direktør for Vikingemuseet i Hedeby, der i øvrigt sammen med fæstningsværket Dannevirke er på UNESCOs Verdensarvsliste.
Han tog turen med til Roskilde for at se til, at Erik blev afleveret på bedste vis. Erik er bygget for ca. 10 år siden på samme måde som de skibe, man sejlede med i Vikingetiden.
Vikingerne var handelsfolk. Der må have været sejlads mellem så vigtige knudepunkter. Da vikingeskibet fra Hedeby kom til Roskilde Vikingeskibshals værft, gik turen dog ikke til søs. De blev kørt på en trailer ad den nordtyske, jyske, fynske og sjællandske motorvej.
Bilen, som trak vikingeskibet, vidner også om, at der måske ikke er helt enighed om, at Hedeby var en dansk by. Nummerpladerne på bilen begynder med bogstaverne SL, og det står for Slesvig. Og på siden af bilen står der ’Kultur des Nordens – Landesmuseen Schleswig-Holstein’. Hedeby er også en tysk by.
For i Slesvig-Holsten i det nordlige Tyskland tager både tyskere og det danske mindretal den historiske tilknytning til Norden til sig.
Vikingeskibet Erik er ca. 10 år gammelt og er bygget på samme måde som de skibe, man sejlede med i Vikingetiden.
Foto: Poul Struve Nielsen/Grænseforeningen
I dag har Vikinge Museum Hedeby, som drives af det tyske forbundsland Slesvig-Holsten, et godt samarbejde med naboen, som er Danevirke Museum, museet for fæstningsværket, som drives af det danske mindretals kulturelle hovedorganisation, Sydslesvigsk Forening (SSF) – og de to museer har også et samarbejde med Kongernes Jelling. De tre museer har blandt andet sammen lavet undervisningsmateriet ’Gudruns rejse’, som tager udgangspunkt i vikingepigen Gudruns hverdagsliv i Vikingetiden.
Og hverdagslivet havde nok ikke været så meget anderledes, hvis Gudrun var vokset op i Lejre eller Roskilde.
Lejre nævnes, fordi for 1000 år siden var Roskilde ifølge Vikingeskibshallens hjemmeside en ubetydelig havneplads vest for sagnkongernes Lejre. Harald Blåtand opførte i 980 en kongsgård og en trækirke, hvor han efter sigende blev begravet. Trækirken lå, hvor domkirken ligger i dag. I løbet af 1000-tallets første halvdel voksede Roskilde frem af ingenting og blev på få år rigets mægtigste by; hjemsted for Konge og Biskop. Ca. i år 1070 skrev den tyske kirkemand Adam af Bremen, at ”den største by er Roskilde – Danmarks kongesæde”.
Omkring år 1050 brændte Hedeby, og indbyggerne flyttede til Slesvig, så man kan sige, at da Hedebys magt svandt, begyndte Roskildes storhedstid. Hedeby ligger overfor byen Slesvig i det nuværende Tyskland. Ifølge Frankiske rigsannaler (en slags årbøger) ødelagde den danske kong Godfred i år 808 Hedebys konkurrent, den slaviske handelsplads Reric, og flyttede købmændene til Hedeby. De næste 250 år var Hedeby en af de mest centrale og største handelsbyer i Vikingetiden.
I Hedeby kan man på vikingemuseet opleve hverdagslivet i byen. I Roskilde er der fokus på vikingerne som søfolk.
Vikingeskibshallen er bygget for at huse fem vikingeskibe, man fandt ved Skuldelev i Roskilde Fjord i 1962. Da man anlagde museumshalvøen, hvor vikingeskibet fra Hedeby nu er på værft, fandt man yderligere ni skibe.
”Vi henter vores sejlbåd igen til foråret, så den er tilbage i havnen i Hedeby, når sæsonen starter i slutningen af marts”, fortæller Matthias Toplak.
Han er glad for samarbejdet med Vikingeskibshallen, også med henblik på fremtiden.
”Vi er meget glade for, at den kan repareres på værftet ved Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Intet andet værft har samme kompetence og erfaring med vikingeskibe, så vores båd er i de bedste hænder her. I fremtiden ønsker vi at inddrage havnen i Hedeby endnu mere i formidlingen og derfor håber vi, at det nuværende samarbejde med Vikingeskibsmuseet i Roskilde kun er begyndelsen på et længere samarbejde”, siger han.
På grund af faren for stormflod bygges der i øvrigt en ny vikingeskibshal i Roskilde. Det er det danske arkitektfirma Lundgaard og Tranberg, som har fået opgaven både med et nyt museum ved Dannevirke, som er nabo til Hedeby, og en ny Vikingeskibshal.
Flere nyheder: