Gå til listen over lokalforeninger

Grænseforeningen Viborgegnen

Hald Sø ved Viborg

Viborgegnens Grænseforening  arrangerer foredrag og udflugter for at blive klogere på Grænselandet og dets historie

Vi vil gerne være et lokalt fællesskab, der knytter bånd til det danske mindretal syd for grænsen og samtidig også gøre os klart, hvad vi selv forstår ved at være danske

___________________

Viborgegnens Grænseforening er en sammenslutning af oprindeligt 3 grænseforeninger

- "Viborg Grænseforening"  blev stiftet for langt over 100  år siden den 10. maj 1892. Dens venskabskreds syd for grænsen er  SSF Bredsted/Bredstedt i den vestlige del af Sydslesvig.

- "Sønderjysk Forening for Kjellerup og Omegn" blev stiftet lige efter Genforeningen i 1920 og har som venskabskreds  SSF Skovby/Schuby vest for Slesvig By

- "Bjerringbro Grænseforening"  blev stiftet lige efter Genforeningen i 1920 og har som venskabskreds SSF Bøglund/Böglund nord for Slesvig by

___________________

Da disse tre foreninger blev lagt sammen i 2008,  og den nye forenings navn er Viborgegnens Grænseforening.

Foreningens samlede område rækker fra Viborg helt ned til naboforeningen i  Silkeborg, så Viborgegnens Grænseforening også omfatter Thorning og Kjellerup.

I de senere år har vi på Viborgegnen jævnligt samarbejdet med flere af  Viborgs øvrige folkelige foreninger:  Foreningen Norden Viborg, Historisk Samfund i Viborg samt Højskoleforeningen i Viborg - foruden at vi lejlighedsvist samarbejder med vores nærmeste sydlige nabo blandt den landsdækkende Grænseforenings godt 50 lokalforeninger nemlig Silkeborg-Hammel Grænseforening især i forbindelse med busture til Frieslandet, København og Flensborg .

Enhver kan udefra dukke op til et af vore arrangementer, som du kan læse om her på hjemmesiden og ligeledes i det trykte program, der udsendes med fysisk post til lokalforeningens medlemmer.

Karen Marie Ravn

Kaj Munks Vej 2, 8620 Kjellerup