Gå til listen over lokalforeninger

Grænseforeningen Viborgegnen

Hald Sø ved Viborg

Viborgegnens Grænseforening  arrangerer foredrag og udflugter for at blive klogere på Grænselandet og dets historie

Vi vil gerne være et lokalt fællesskab, der knytter bånd til det danske mindretal syd for grænsen og samtidig også gøre os selv klart, hvad vi forstår ved at være danske

___________________

Viborgegnens Grænseforening er en sammenslutning af oprindeligt 3 grænseforeninger

- "Viborg Grænseforening"  med venskabskredsen SSF Bredsted/Bredstedt i den vestlige del af Sydslesvig.  Grænseforeningen i Viborg blev stiftet for langt over 100  år siden den 10. maj 1892, mens de to nedennævnte foreninger er oprettet efter Genforeningen 1920.

- "Sønderjysk Forening for Kjellerup og Omegn" - med venskabskredsen SSF Skovby/Schuby vest for Slesvig By

- "Bjerringbro Grænseforening" - med venskabskredsen SSF Bøglund/Böglund nord for Slesvig by

___________________

Ved sammenslutningen blev den nye forenings navn:  Viborgegnens Grænseforening. Foreningens område rækker helt  til Silkeborg og omfatter også Thorning og Kjellerup.

I de senere år har vi j Viborg jævnligt samarbejdet med Foreningen Norden Viborg, Historisk Samfund i Viborg samt Højskoleforeningen i Viborg - og enhver kan bare dukke op til et af vore arrangementer, som du kan læse om her på siden.

Vi har også samarbejdet med naboforeningen Silkeborg-Hammel Grænseforening - især i forbindelse med busture til Frieslandet og til København .

Karen Marie Ravn

Kaj Munks Vej 2, 8620 Kjellerup
karenmarieravn@gmail.com

Ole Wistrup