Madsen-Ohlsen, Jeppe, 1891-1948, maler
Jeppe Madsen-Ohlsen blev født i Christansfeld og var selvlært som maler. Han efterlod sig et særpræget værk med en motivkreds, der har hovedvægt på temaer fra byen Christiansfeld. Hans emner kredsede omkring døden, manden med leen, knokkelmanden på kisten, det døde barn, begravelsesfølget og motiver med herrnhuterne på vej til kirkelige handlinger.
Selv blomstermotiver, skovbilleder og opstillinger har relation til det menneskelige vilkår, at vi er dødelige. Madsen-Ohlsens malerier er malet i en naturalistisk forenklet stil med et spirituelt indhold. Hans farveholdning er stemt i mol, og billederne har en skarp markering af lyse og mørke partier. Kunsthistorisk er Madsen-Ohlsens værker knyttet til stilretningen Neue Sachlichkeit, som var en kunstretning, der udviklede sig i 1920’ernes Tyskland. I Danmark er Jeppe Madsen-Ohlsens billeder forbundet med landskabsmalerne fra kunstnersammenslutningen Corner og med de kunstnere, som senere fik betegnelsen mørkemalere.
Madsen-Ohlsen havde stor indsigt i kunsthistorie og var optaget af at formidle den sønderjyske landsdels kunst i 1930’erne. Han deltog også i arbejdet med at etablere et kunstmuseum i landsdelen og virkede som censor ved Sønderjysk Malersammenslutning. Der findes en repræsentativ samling af malerens kunstværker på Museum Sønderjylland.
Af Katrine Kampe i Sønderjylland A-Å, red. af Inge Adriansen, Elsemarie Dam Jensen og Lennart S. Madsen. Aabenraa: Historisk Samfund for Sønderjylland, 2011.
Litteratur:
Peter Michael Hornung i: Ny Dansk Kunsthistorie, bind 6 og 7. 1995.
Ole Jul Larsen i: Weilbach, bind 5. Nina Damsgaard: Albert og Jeppe, erindringens malere. 2000.
Jeppe Madsen-Ohlsens maleri "Der spilles for dødsfald i Brødremenigheden" fra 1936-37.
Statens Museum for kunst.