Tilbage til nyhedsliste

Transportøransvar bør undgås

14. januar 2016

Der er afdæmpede reaktioner i grænselandet, efter at den danske regering onsdag valgte at forlænge den midlertidige grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse i 20 dage. Men også en klar opfordring til den danske regering: Der bør ikke indføres transportøransvar, da det vil være til stor gene for grænsetrafikken.

Simon Faber (SSW), der er overborgmester i Flensborg siger til P1 Morgen torsdag, at der har været tilbagemeldinger fra pendlere, speditører og restaurationer i Flensborg, der ikke har noteret sig mærkbare konsekvenser af grænsekontrollen.

”Der er fortsat den trafik på tværs af grænsen, som vi er glade for”, siger Simon Faber. Han understreger samtidig vigtigheden af, at den danske regering ikke indfører transportøransvar, der forpligter offentlige transportører til at kontrollere passagernes id-papirer, sådan som det nu er tilfældet i Sverige.

”Jeg tror, det vil give problemer for den grænseoverskridende trafik, både hvad Deutsche Bahn og DSB angår, men også for de lokale busselskaber”, siger han.  

De studerende er udfordret

Aabenraas borgmester, Thomas Andresen (V), mener ligeledes, at grænsekontrollen i sin nuværende form ikke har den store betydning, men at et transportøransvar, som det kendes i forhold til Sverige, ville have betydelige konsekvenser for grænsetrafikken. 

”Det, der er afgørende for os, er, at det her transportøransvar ikke bliver indført. For det vil netop medføre nogle gener for de studerende og for dem der i øvrigt bruger offentlig transport”, siger han til P1 Morgen.

Simon Faber påpeger, at der også med den nuværende midlertidige grænsekontrol kan være en udfordring for de studerende på de grænseoverskridende universitetsuddannelser, der udbydes af Syddansk Universitet i Sønderborg og Universität Flensburg. Især hæfter han sig ved, at der er en lang række studerende med international baggrund.

”Jeg håber at politiet her er dygtig nok til ikke bare at lave stikprøvekontrol efter hudfarve,” siger han.