Tysk undervisningsministerium har glemt mindretal
Mindretallene er blevet glemt i det slesvig-holstenske undervisningsministeriums nye bindende læringsmål for 5.-13. klassetrin i fællesskolen og gymnasiet i Slesvig-Holsten.
Det skriver Jørgen Kühl, der er rektor på A.P. Møller Skolen i Slesvig, i en kronik fredag i Flensborg Avis, hvor han opfordrer delstatsregeringen til at revidere læringsmålene.
Baggrunden er, at den slesvig-holstenske regering siden 2014 har indført nye læringsmål, der både omfatter en generel del og fagspecifikke målsætninger. Jørgen Kühl henviser til, at nedertysk og frisisk bliver eksplicit fremhævet i læringsmålene som opgaveområder med relevans for alle fag, mens dansk ikke nævnes. I de fagspecifikke læringsmål for fagene historie og samfundsfag, der er trådt i kraft den 1. juni 2016, er både det danske og andre mindretal ikke nævnt.
”De nye slesvig-holstenske læringsmål for fagene historie og samfundsfag er […] et tilbageskridt for de nationale mindretal”, skriver Jørgen Kühl.
Han henviser til, at Europarådets ministerråd har vedtaget en resolution om Tyskland mindretalspolitik i henhold til rammekonventionen om beskyttelse af nationale mindretal i februar 2016. I resolutionen påpeges bl.a. det forhold, at der ikke i tilstrækkeligt omfang formidles viden om de nationale mindretal i skolerne.
”Eftersom de slesvig-holstenske ”Fachanforderungen” for fagene samfundsfag og historie først blev bekendtgjort med virkning pr. 1. juni 2016, burde der havde været tilstrækkelig tid til at tage højde for denne entydige opfordring i forbindelse med færdiggørelsen af de faglige mål”, skriver Jørgen Kühl.