Forventninger på begge sider af grænsen til ny færgerute
Det bliver ikke som med ’e spritte’, men både Flensborg og Sønderborg regner med flere turister, når en katamaranfærge til næste år sættes ind mellem de to byer.
Havnen i Flensborg skal til foråret huse en færge til Sønderborg.
Foto: Flickr
Den 18. marts forventes det, at der er premiere på en ny sejlrute mellem Flensborg og Sønderborg med den hurtige hybridkatamaran MS Liinsand. Ifølge JydskeVestkysten kommer den frem til slutningen af oktober 2024 til at sejle mellem Flensborg og Sønderborg to gange dagligt torsdag, fredag og lørdag.
Avisen skriver, at det tyske rederi Elblinien har henvendt sig til både Sønderborg Havn og Sønderborg Kommune, og nu har Udvalget for Erhverv og Grøn Vækst i enighed godkendt finansieringen af de sikkerhedsmæssige engangsinvesteringer på 45.000 kroner til køb og montering af et overvågningskamera og lovpligtig afspærring i forbindelse med turbådens anløb.
Ifølge Flensborg Avis er havnekaptajn Frank Perry forberedt på katamaranens ankomst, og han fortæller, at det eksisterende færgeleje kan bruges til en begyndelse, men hvis ruten bliver en succes, kan det blive nødvendigt med et nyt færgeleje.
I Flensborg kommer katamaranen til at anløbe havnen lige overfor havnerundfartsskibet ’Viking’.
På begge sider af den dansk-tyske grænse er der store forventninger til den nye forbindelse. Færgen skal være med til at styrke kommunens position som en attraktiv kystdestination.
”Vi tror på, at færgeforbindelsen vil styrke vores position som en attraktiv turistdestination. Vores mål er at tiltrække både endagsturister og potentielle overnattende gæster, hvilket vil have en positiv indflydelse på og bidrage til at opfylde målene i vores Masterplan for Turisme og Handel”, siger udvalgsformand Kjeld Stærk (V)” til JydskeVestkysten.
Sønderborg Kommune vil ifølge avisen evaluere turbådens resultater i forhold til udgifter og indtægter i november 2024.
Der har i århundreder været sejlads på Flensborg Fjord. Fra 1950’erne kom spritbådene til. De lavede sejlads med toldfri varer, hvor passagererne kunne få en meget billig sejltur og købe afgiftsfrie varer i form af tobak, øl, vin og spiritus.
Det var mest danskere, der nød godt af det på grund af de høje afgifter på den slags varer nord for grænsen. Tyske rederier drev så på den anden side sejlads med såkaldte ’Butterschiffe’, hvor der kunne købes smør og andre landbrugsvarer, som var dyrere syd for grænsen.
Udover Sønderborg og Flensborg var Gråsten, Kollund, Langballigau og Kappel anløbsbyer for disse sejladser.
Alt toldfrit salg af varer inden for EU ophørte 1. juli 1999, og dermed forsvandt grundlaget for denne særlige form for fjordsejlads. Men nu får sejladsen på Flensborg Fjord altså en opblomstring.
Det kommer også til at afspejle sig på prisen for en sejltur med katamaranen, at der ikke er noget toldfri salg at tjene penge på. Ikke at prisen bliver vildt urimelig, den ventes ifølge Flensborg Avis at lande på 29 Euro for en returbillet og 15 euro for en enkeltbillet.
MS Liinsand har ifølge avisen de sidste fire år sejlet på Elben og har forbundet de tyske delstater Hambord, Niedersachsen og Slesvig-Holsten. Nu kommer den altså til at forbinde Danmark og Tyskland.
Flere nyheder: