Tilbage til nyhedsliste

Flensborg er blevet koblet af

20. december 2023

Med de nye dansk-tyske køreplaner gør fjerntog kun stop i Slesvig. Toget mellem Hamborg og København springer Flensborg over, og der er ikke længere fjerntog til Aarhus. Det skriver Flensborg Avis.

Flensborg Banegård har mistet sin gode position i togforbindelsen mellem Danmark og Tyskland.

Flensborg Banegård har mistet sin gode position i togforbindelsen mellem Danmark og Tyskland.

Foto: N. Simonsen/Wikimedia Commons

Det er en frygt, som ikke er ubegrundet, at Sydslesvig kan ende som en blindtarm på jernbanenettet, når Femern-forbindelsen står færdig, og man kan køre mellem København og Hamborg via Lolland-Falster. 

Nu har den sydslesvigske hovedby Flensborg fået en forsmag på at være koblet af fra den centrale del af jernbanenettet. Siden en ny køreplan trådte i kraft 10. december, er fjerntogene kørt udenom banegården i Flensborg.

I fremtiden vil togene i stedet køre på ruten Hamborg-Slesvig-København. De vil køre direkte til den danske hovedstad med et nyt stop i Slesvig, i stedet for som hidtil via Rendsborg og Flensborg til Aarhus.

”Baggrunden for dette er ikke kun den store efterspørgsel på rejser til København, men også nødvendige ombygninger af køretøjer i Danmark og erstatning af Intercitytog, der drives af elektriske lokomotiver fra Deutsche Bahn (DB)”, siger en talskvinde fra DB til Der Nordschleswiger.

Hun begrunder det nye fokus på Københavnslinjen med den manglende elektrificering af linjen til Aarhus.

Med køreplanskiftet forsvinder de fire daglige og tre direkte weekendforbindelser fra Flensborg til Aarhus. Alle, der ønsker at rejse med tog fra Aarhus eller Flensborg fra den 10. december, skal skifte tog mindst én gang.

Det danske og frisiske mindretals parti, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), opfordrer den slesvigske-holstenske delstatsregering i Kiel til at etablere en infrastruktur omkring den nedlagte station i Sporskifte ikke langt fra Flensborg Banegård, så den fremover er egnet til fjerntog. 

Et af argumenterne fra DB’s side for ikke at standse i Flensborg er, at det tager for lang tid at komme via den såkaldte Flensborg-sløjfe ind til banegården i Flensborg. Ved Sporskifte kører toget alligevel, så det er et stop, der går meget hurtigere.

Flensborg er i flere henseender afkoblet de nationale og internationale fjernforbindelser, og det til trods for, at Flensborg er et vigtigt centrum i det dansk-tyske grænseland, forklarer landdagsmedlem og trafikpolitisk ordfører for SSW, Sybilla Nitsch, til Flensborg Avis.

”Med mindre tilpasninger af infrastrukturen er det muligt at standse internationale fjern- og nattog i Sporskifte uden tab af rejsetid og ekstra rejser og omkostninger for jernbaneselskaberne”, siger hun til Flensborg Avis.

Politikerne i landdagen i Kiel var da også enige i at gå videre med SSW’s forslag om at bygge en ny perron i Sporskifte for at sikre, at Flensborg fortsat er forbundet med fjerntogene til Danmark, resten af Skandinavien, men naturligvis også det øvrige Tyskland.

”Det betyder, at vores by mister næsten alle de resterende fjerntog, der stopper ved Flensborgs hovedbanegård. Selvom jernbanen øger IC-forbindelsen fra Hamborg til København, vil Flensborg ikke kunne drage fordel af dette. Disse tog vil fortsat køre gennem Flensborg uden at standse, fordi der ikke er nogen perron ved sporet til Danmark i Sporskifte. Mens byer i hele landet i øjeblikket bliver bedre forbundet med fjerntransport, peger udviklingen for Flensborg fortsat i den modsatte retning. Det er helt utroligt! siger SSW’s medlem af den tyske forbundsdag i Berling, Stefan Seidler i en skriftlig kommentar til Der Nordschleswiger.

Overfor Flensborg Avis påpeger han, at en forklaring på at droppe Flensborg også kunne være, at DB satser på Femern-forbindelsen, som vil gøre rejsetiden mellem Hamborg og København meget kortere. Han tilføjer, at man endda vil kunne køre hurtige den vej til Aarhus, fordi der ikke bor nogen, mans skal standse for undervejs.

Så det haster med at få lavet et stop ved Sporskifte, hvis Flensborg, Sydslesvig og Sønderjylland ikke skal ende i en blindgyde, som kan koste dyrt for den regionale udvikling.

Stoppestedet i Padborg bevares for IC-forbindelsen Hamborg-København. I fremtiden vil Deutsche Bahn og de danske statsbaner (DSB) tilbyde i alt fem direkte forbindelser pr. dag og retning hele året.

Og et tip, hvis man skal til Flensborg: Stå af i Padborg, så koster det cirka 25 euro at bestille en tysk taxi til Flensborg. En dansk vil være noget dyrere, så ring efter en tysk taxa fra Flensborg - og husk kontanter!