Femern Bælt-byggeriet går for langsomt på tysk side
Claus Ruhe Madsen, der er trafikminister i Slesvig-Holsten, frygter for store skred i tidsplanen for byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen. Arbejdet på tysk side går ikke hurtigt nok.
Byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen begyndte på tysk side i november 2021. Billedet her er fra december 2022.
Foto: Femern A/S
Byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen på tysk side går alt for langsomt. Det konstaterer Slesvig-Holstens trafikminister, danske Claus Ruhe Madsen (partiløs), i et nyt interview med det tyske nyhedsbureau dpa.
”Hvis vi ikke når at blive færdige, vil det være pinagtigt i en grad, så det ville vække opsigt i hele Europa”, siger Claus Ruhe Madsen til dpa ifølge det tyske medie taz.
Det drejer sig især om arbejdet med udvidelsen af togstrækningen mellem Puttgarden og Lübeck og udbygningen af den tosporede landevej fra Puttgarden til Heiligenhafen til en firesporet motorvej. Desuden skal Femernsundbroen, en gammel bro fra 1963, være erstattet af en tunnel med fire vejbaner og to jernbanespor i 2029, hvor Femern Bælt-forbindelsen forventes færdig.
”Vi har stadig tid, men vi skal til at give den gas”, siger Claus Ruhe Madsen.
Ifølge Jørgen Møllekær, der er chefredaktør på Flensborg Avis, er det opsigtsvækkende udtalelser, som den slesvig-holstenske trafikminister er kommet med. Det skriver han i en lederartikel.
”Efter mere end et halvt år på posten må man formode, at han også har den nødvendige detaljeindsigt, som begrunder, at han nu offentligt skælder ud”, skriver Jørgen Møllekær, der fremhæver, at det dog næppe kommer bag på den tyske offentlighed, hvis infrastrukturarbejdet rammes af forsinkelser.
”For her (i Tyskland, red.) er vi vant til, at infrastrukturforbedringer sjældent overholder tidsplanerne. Mon ikke 2039 er en mere realistisk tilgang til den tyske færdiggørelse?”.
”Kom nu op i gear, Tyskland”, skriver Jørgen Møllekær.
Flensburger Tageblatt skrev sidste år, at den lille tunnel mellem øen Femern og det holstenske fastland bliver 36 procent dyrere end beregnet. Der er hidtil budgetteret med en anlægspris på 714 millioner euro. Nu anslås prisen at blive næsten en milliard euro. Claus Ruhe Madsen konstaterede dengang lakonisk, at sådan er det med store anlægsprojekter; de ender altid med at blive dyrere end beregnet.
Den tyske forbundsregering regering har i en aftale med Danmark forpligtet sig til at sikre, at den kommende Femern Bælt-forbindelse mellem Lolland og Femern forbindes med motorvejsnettet og jernbanerne fra Femern og videre til resten af Tyskland.
Det er ikke første gang, at byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen bliver ramt af mulige forsinkelser. Det var i 2008, at Danmark og Tyskland underskrev en statstraktat om en fast forbindelse over Femern Bælt. Den 1. januar 2021 begyndte byggeriet endelig på dansk side efter 13 år med planlægning og myndighedsgodkendelser, der især trak ud på tysk side på grund af klager fra bl.a. privatpersoner og naturbeskyttelsesforeninger. I november 2021 gik byggeriet så i gang på tysk side, da de sidste klager blev underkendt.
Femern Bælt-forbindelsen bygges som en 18 kilometer lang sænketunnel. Forbindelsen vil bestå af en firesporet motorvej samt to elektrificerede togspor, der vil gøre det muligt at rejse mellem København og Hamborg i tog på under tre timer. Det vil tage 10 minutter at køre gennem tunnelen i bil og syv minutter i tog.
Det er det danske, statsejede Femern A/S, der er ansvarlig for etableringen af Femern-forbindelsen.
Se video om Femern Bælt-byggeriet her. Videoen er en del af projektet "Hvad sker der i grænselandet", der er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
Den 29. november 2021 gik byggeriet i gang ved tyske Puttgarden, hvilket blev markeret med en seance, hvor både daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) og Bernd Buchholz (FDP), daværende transportminister i Slesvig-Holsten, deltog. Hør de to politikere forklare, hvad Femern Bælt-forbindelse kommer til at betyde for Danmark og Tyskland, når forbindelsen forventes færdig i 2029.
Flere nyheder: