Tysk forbehold over for ny dansk lov
Den nye lov om transportøransvar, der fredag blev vedtaget i Folketinget, bliver modtaget med forbehold fra den tyske side af grænsen.
Justits- og Europaminister i Slesvig-Holsten, Anke Spoorendonk (SSW), der torsdag var i telefonisk kontakt med integrationsminister Inger Støjberg (V) om sagen, er skuffet over afgørelsen.
”I går torsdag har jeg gjort rede for vores bekymringer, men selvfølgelig skal vi acceptere den danske afgørelse. Nu må vi afvente, hvilke konkrete konsekvenser den vil have for trafikken hen over grænsen”, siger hun til Flensborg Avis. Hun har tidligere blandt andet henvist til, at id-kontrol vil gøre livet surt for de cirka 10.000 pendlere, der hver dag krydser den dansk-tyske grænse.
Formand for Industri- og Handelskammeret i Flensborg, Uwe Möser har også udtalt sig kritisk. I en pressemeddelelse torsdag kaldte han den kommende lov for ”et forkert signal”.
Loven, der blev vedtaget med 77 stemmer for og 24 stemmer imod, giver transportselskaber som DSB og Arriva pligt til at sikre, at de rejsende har fornøden rejselegitimation i form af pas og visum. Hvis ikke trafikselskaberne sikrer dette, vil de risikere bøder på 12.000 kr. pr. passager.
DSB siger ja til id-kontrol
Inger Støjberg understreger over for flere medier, at den nye lov kun vil finde anvendelse, hvis Danmark vælger at indføre midlertidig grænsekontrol, sådan som Sverige og Norge har gjort det.
Lovens vedtagelse er blandt andet begrundet i, at den svenske regering har besluttet at indføre transportøransvar fra 4. januar. Politiken skriver, at Skånetrafikken allerede nu er gået i gang med at finde en løsning, som indebærer, at DSB i Kastrup indfører en kontrol af, at de rejsende har gyldige rejsepapirer, før de sendes med toget over Øresundsbroen til Sverige.
Maathias Menge, der er talsmand for Bundespolizei i Bad Bramstedt mener, at det er helt utænkeligt, at noget lignende skulle ske i Tyskland.
”At kontrollere folks identitetspapirer er en politiopgave i Tyskland. Hvis private skulle stå for det, hvilke sanktioner skulle de så iværksætte over for folk, der nægter at fremvise dokumenter over for en ansat i et togselskab”, siger han til Politiken.
DSB har tidligere sagt, at selskabet ikke kan håndtere id-kontrol af alle passagerer, der krydser grænsen i et DSBs tog. Men DSB har nu ændret kurs.
”Det er en opgave, vi skal være parat til at løse, og det arbejder vi på at blive, så vi er klar, når og hvis det bliver aktuelt”, siger kommunikationschef i DSB, Lars Kaspersen, til DR Nyheder fredag