Gå til leksikonoversigt

Hahn, Jörgen Jensen, født 1952, tidl. formand for Friisk Foriining

Personer

Jörgen Jensen Hahn blev født i Niebüll (dansk: Nibøl) i Nordfrisland og voksede op med frisisk som hjemmesprog. I 1977-78 afsluttede han sin uddannelse som folkeskolelærer på Esbjerg Seminarium og vendte tilbage til Nordfrisland. I 1978 blev Hahn ansat som lærer ved den danske skole Risum Skole/Risem Schölj, og i 1981 var han med til at grundlægge den frisiske ungdoms- og idrætsforening ’Rökefloose’ (Ravneflok).

Han har været medlem af Friisk Foriining og Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW) siden 1970. Hahn blev medlem af Friisk Foriinings bestyrelse i 1987 og medlem i Nordfriisk Instituuts rådgivende forsamling (Beirat) i 1989. I 1995 blev han formand for Friisk Foriining, og dermed også medlem af SSF’s hovedstyrelse og Det sydslesvigske Samråd. Siden 1995 har han været medlem i det såkaldte frisergremie (Mitglied des Schleswig-Holsteinischen Landtagsgremiums für Fragen der friesischen Volksgruppe) ved den slesvig-holstenske landdag og medlem af friserrådet (Frasche Rädj/Friesenrat) siden 1997.

Som medlem af friserrådet og formand for Friisk Foriining blev han i 2005 medlem af det nystiftede rådgivende udvalg for den frisiske folkegruppe ved Indenrigsministeriet (Beratenden Aussschuss für Fragen der friesischen Volksgruppe beim BMI) i Berlin.