Gå til leksikonoversigt

Dybbølmærket

Begreber
Grænseforeningens lokalforeninger fejrer 2020 i tæt samarbejde med lokale foreninger

Mærke solgt af Grænseforeningen siden 1921. Salget foregik oprindelig på dagen for Stormen på Dybbøl den 18. april.

I forbindelse med Grænseforeningens stiftelse i 1920 lancerede chefredaktør Niels Carl d'Obry Willemoes, som var medlem af foreningens første hovedstyrelse, ideen om "en sønderjysk dag" med et mærkesalg til fordel for Grænseforeningens arbejde. Man engagerede kunstmalerparret Agnes og Harald Slott-Møller til at tegne et mærkemotiv. Resultatet blev et enkelt og rent møllemotiv i nationale farver. Vingerne står i korsstilling og signalerer nederlag og død (Stormen på Dybbøl i 1864 og over 5.000 faldne sønderjyder i 1. Verdenskrig. Den røde opgående sol bagved signalerer håb og en ny tid (Genforening) mens den røde cirkel fuldender harmonien og forstærker morgenrøden og solglansen.

Det første Dybbølmærke kostede i 1921 10 øre. I 1940'ne var prisen steget til 25 øre, senere til 50 øre og i 1970 hævede man prisen til 1 kr. I 1994 blev prisen hævet til 2,- kr.

Skolesalget af Dybbølmærker blev indstillet efter salget i 2008. I dag sælges det originale Dybbølmærke kun af Grænseforeningens lokalforeninger i dagene omkring den 18. april. Samtidig er prisen steget til 5 kr. pr. mærke. Overskuddet går til lokalforeningernes oplysningsarbejde.