Tilbage til nyhedsliste

Dansk folkeskoleekspert slår et slag for tysk dannelsesideal

24. januar 2019

Alexander von Oettingen, prorektor på UC SYD, er en kendt debattør på folkeskoleområdet, og han er en del af det danske mindretal i Sydslesvig. I et stort interview med Politiken Skoleliv trækker han på sine mindretalserfaringer og sit kendskab til Tyskland for at finde svar på folkeskolens udfordringer. 

”I Tyskland er der en langt stærkere videnskabelig tradition om skolen og pædagogik. Der er langt flere professorer og forskningsmiljøer, hvilket betyder, at der bare er en større kritisk masse. Danmark har meget stærke tyske rødder i uddannelsesdebatten, men har cuttet dem i 90’erne og op gennem 00'erne, hvor dannelsesbegrebet blev dømt fuldstændigt ude”, siger Alexander von Oettingen til Politiken.

I debatten om skolen tilhører Alexander von Oettingen en fløj, der har fokus på dannelse. I en ofte hårdt optrukket debat står denne fløj over for en fløj med fokus på reformer, der vil bruge mål og tests som rettesnor for folkeskolen.

”Jeg er virkelig uenig i, at man monitorerer børns læringsprocesser og offentliggør resultaterne. Det kan jeg simpelthen ikke forstå. Det er helt uacceptabelt. Hvem fanden er interesseret i, at Padborg ligger på den plads, og Bornholm ligger på den plads? Det er en overskridelse af det princip, der hedder, at børn, der lærer, er på vej”, siger Alexander von Oettingen til Politiken.

Men selvom Alexander von Oettingen ønsker sig mere dannelse i folkeskolen, forsøger han også at lytte til reformtilhængerne, for hans mindretalsbaggrund har lært ham at se tingene fra to kulturelle perspektiver.

”Jeg prøver at bygge bro over til den empiriske forskning og effektstyring, for jeg anerkender, at skolen har brug for begge fløje. Ellers knækker den sammen og bliver ideologisk overophedet. Jeg prøver at finde koblingsmulighederne uden at miste mit eget standpunkt”, siger han til Politiken.

Alexander von Oettingen har en dansk mor og en tysk far. Han er født i den midttyske by Ziegenhain tæt på Kassel og er vokset op i Viborg og i Sydslesvig, hvor han stadig er bosat. Han er uddannet lærer samt ph.d. og doktor i pædagogik og har udgivet en række lærebøger om pædagogik. 

Læs hele interviewet med Alexander von Oettingen i Politiken Skoleliv.