Kritik af lovforslag om grænsekontrol
Ved førstebehandling af et nyt lovforslag tirsdag valgte alle partier i blå blok samt Socialdemokratiet at bakke op om et lovforslag, der giver Danmark mulighed for at indføre midlertidig grænsekontrol.
Hvis loven vedtages fredag, vil regeringen få mulighed for at gøre det såkaldte transportøransvar gældende, hvilket betyder, at transportvirksomhederne får ansvaret for at kontrollere pas og visum, når passager transporteres over grænsen til Danmark.
Repræsentanter fra den danske transportsektor stiller sig kritiske over for lovforslaget. I et høringssvar skriver DSB:
”Hvis DSB fremover pålægges at indføre kontrol af generel rejselegitimation og visa, tilkommer der DSB opgaver, som medarbejderne ikke er uddannet til, endsige har erfaring med. DSB ser sig ikke i stand til at løfte denne opgave, som tilmed sker under strafansvar.
Hvis lovforslaget bliver vedtaget og udmøntet, vil DSB være nødsaget til at indlede dialog med Transport- og Bygningsministeriet og DSB's kontraktparter i Sverige og Tyskland om midlertidigt at indstille den grænseoverskridende trafik.”
Udlændinge og integrationsminister Inger Støjberg (V) er uforstående overfor, at DSB ikke mener at kunne klare opgaven:
”Jeg mener rent faktisk, at når man har med pas og visum at gøre, er det relativt nemt at tjekke. Hvis flypersonalet kan, så tror jeg også, at DSB’s medarbejdere kan,” siger hun til Ritzau. Ministeren vil dog ikke afvise at kontrollen kan medføre forsinkelser.
Store dele af transportsektoren er derudover utilfredse med, at lovforslaget ikke forholder sig til den konkurrenceforvridning, som loven vil medføre:
”Det er helt legitimt, at regeringen har brug for værktøjer i den særlige situation, som vi står i. Men det er ikke godt nok, at man slet ikke forholder sig til konkurrencesituationen mellem eksempelvis broer og færger til Sverige. Både besværet og regningen for at løse den åbenlyse myndighedsopgave, ligger hos færgerne, alt imens at politiet står for det hele ved broen. Det vil skævvride massivt,” lyder udmeldingen fra direktør i Danmarks Rederiforening, Jakob Ullegård, der har ansvar for bilfærgerne.